Vše, co potřebujete vědět o údržbě brzd na jízdním kole
Brzdy jsou nedílnou bezpečnostní součástí každého jízdního kola. Je proto nezbytné je pravidelně kontrolovat a udržovat je v bezvadném stavu. Připravili jsme si pro vás přehledný návod, jak o brzdy na kole pečovat na základě jejich typu a také jak řešit nejčastější problémy s brzdami.
Jak často kontrolovat brzdový systém kola?
Vzhledem k tomu, že může vést selhání brzd na kole k vážným nehodám, brzdy byste měli ideálně kontrolovat před každou jízdou. V případě, že je jakákoliv část brzdového systému poškozená nebo opotřebovaná, nikdy na kole nejezděte. Základní údržbu brzd a seřízení brzd zvládnete i doma, důkladnější seřízení však nechejte na odborném servise, abyste měli jistotu, že budou brzdy fungovat správně.
Servisní prohlídka je dostatečná jednou ročně, pokud jezdíte pouze sezóně. V případě, že však jezdíte po celý rok, doporučujeme servis navštívit několikrát do roka. Zde zjistíte, jak připravit kolo na cyklistickou sezónu.
V čem by měla spočívat kontrola brzd?
Údržba brzd na kole by se měla odvíjet od toho, o jaký typ brzd se jedná. Nejčastěji na kole najdete moderní kotoučové brzdy nebo klasické ráfkové brzdy. Kotoučové se dále dělí na hydraulické a mechanické.
V prvním kroku zkontrolujte chod brzd. Brzdová páčka by se neměla nikdy propadat ke gripu řidítka. Pokud se brzdová páčka propadá nebo je měkká, je nutné provést servis.
V případě ráfkových brzd je třeba průběžně kontrolovat opotřebení brzdových špalků a také stav ráfků. Zkontrolujte výšku materiálu na špalících a ujistěte se, že není stěna ráfku probržděna. Některé špalíky a ráfky mají “rysku”. Pokud ryska vlivem opotřebení zmizí, je třeba špalíky nebo ráfek vyměnit.
Pokud máte kolo s kotoučovými brzdami, zkontrolujte zadní i přední třmen a to, zda jsou brzdové kotouče vystředěny mezi brzdovými destičkami. Brzdové destičky by vždy měly při stisknutí brzdy dosáhnout úplného kontaktu s kotoučem. Pokud zjistíte, že jsou destičky lesklé nebo nebo je jejich povrch nepravidelně opotřebený, obruste je o brusný papír. V případě, že však mají menší tloušťku než 3 mm včetně kovového držáku, vyměňte je. U hydraulických brzd zkontrolujte i všechny spoje hadiček a to, jestli někde neuniká brzdová kapalina. Zároveň zkontrolujte i opotřebení nebo zvlnění brzdového kotouče. Vlivem brzdění ubývá materiál nejen na destičkách ale i na samotném kotouči.
Jak na údržbu celého kola? Přečtěte si tento článek.
Údržba a čištění brzd
Kotoučové brzdy
Abyste kotouče a brzdové destičky efektivně vyčistili, doporučujeme si připravit potřebné nástroje a vybavení:
- Isopropylalkohol nebo speciální čistič kotoučových brzd, který odstraňuje nečistoty včetně olejů,
- papírové utěrky nebo čistý hadřík, který nepouští vlákna,
- latexové rukavice (nejsou nutné).
Brzdové kotouče a destičky jednoduše zbavíte nečistot a mastnoty za použití čističe brzd. Na destičky a kotouč přípravek nastříkejte, případně je ostřete hadříkem. V případě potřeby postup opakujte.
Ráfkové brzdy
Nástroje a vybavení:
- Isopropylalkohol nebo speciální čistič kotoučových brzd, který odstraňuje nečistoty včetně olejů,
- čistič nebo mycí prostředek na kola,
- papírové utěrky nebo čistý hadřík, který nepouští vlákna,
- malý kartáček (použít můžete speciální brzdový kartáček nebo zubní kartáček s měkkými štětinami),
- latexové rukavice (nejsou nutné),
Ráfky i brzdové špalíky umyjete za použití čističe kol. Vlivem brždění se nanáší materiál ze špalíků na ráfek. Můžete použít kartáček pro snažší odstranění nečistot. Na záveř špalíky i ráfek odmastěte čističem brzd. Pro správnou a funkci brzd je třeba, aby byly špalíky i ráfek bezvadně čisté.
Jak správně brzdy na kole seřídit?
Seřízení ráfkových brzd je poměrně jednoduché a spočívá ve správně nastavené vzdálenosti a úhlu brzdových špalíků od ráfku a dobře napnutém taženém lanku. Nastavení špalíků se provádí pomocí šroubů na jejich těle. Brzdové špalíky jsou uchyceny do čelisti brzd skrz zaoblené podložky. Po povolení šroubu je možné špalíkem pohybovat do požadované polohy. Následným dotažením šroubu se špalík zafixuje ve své poloze. Na některých brzdových čelistech je ještě možné nastavit předpětí pružiny. To se nastavuje v případě, že čelisti nedosedají k ráfku souběžně. Dalším nastavením je nastavení samotného lanka od brzdové páčky. Na těle páčky najdete stavěcí šroub, který zašroubujte skoro celý do těla páky. Na čelistech povolíte matku svírající lanko. Lanko natáhnete tak, aby bylo napnuté, ale zároveň netahalo za čelist brzdy. Dotáhnete matku na čelisti brzdy. V případě potřeby můžete stavěcím šroubem na těle páčky jemně doladit chod celé brzdy.
Seřízení hydraulických brzd je o něco komplikovanější. U tohoto typu brzd se nastavuje poloha třmenu vůči brzdovému kotouči, mezera mezi nimi však bývá velmi malá, takže se jedná o precizní práci. Brzdový třmen povolíte pomocí imbusového klíče a třmen vystředíte vůči kotouči. Nejpřesnější je metoda “pohledu skrz třmen” na brzdový kotouč. Imbusové šrouby střídavě utáhněte a třmen přitom budete držet pevně ve vystředěné poloze.
Rychlou, avšak ne tak přesnou a účinnou variantou seřízení může být pouze povolení šroubů na třmenu, stisknutí brzdové páky a následné dotažení šroubů na třmenu brzdy. Při této metodě je třeba povolit imbusové šrouby tak akorát, aby měl třmen dostatečnou vůli k pohybu, ale nebyl příliš volný.
Je možné, že se brzdový třmen nepodaří vystředit a kotouč při protočení kola cinká. To může být způsobeno zvlněním kotouče vlivem opotřebení nebo přehřátí. V tom případě doporučujeme výměnu nebo narovnání kotouče.
Hydraulické brzdy se časem nebo užíváním mohou zavzdušnit. To se projeví tak, že se brzdová páčka propadá k řidítku, je měkká, má nepravidelný chod nebo brzda po úplném stisknutí páky nebrzdí. Odvzdušnění se provádí za použití speciálních odvzdušňovacích sad. Je třeba myslet i na to, že každý výrobce používá jiný typ brzdové kapaliny a tyto typy nelze zaměňovat.
Odvzdušnění hydraulických brzdy doporučujeme přenechat specializovanému cykloservisu.
Seřízení mechanických kotoučových brzd je podobné jako seřízení těch hydraulických. Třmen se seřizuje stejným způsobem. Na třmenu se navíc nachází šroub který drží napnuté lanko. V případě, že je lanko volné, povolíte šroub, lanko napnete a šroub dotáhnete. V případě potřeby vypnutí lanka doladíte stavěcím šroubem na těle brzdové páky.
Jak prodloužit životnost brzd na kole?
Klíčem k dlouhé životnosti a bezchybnému chodu brzd na kole je jejich pravidelná údržba a čištění, které zabraňuje předčasnému opotřebení. Zvýšenou pozornost byste měli věnovat brzdovým destičkám a brzdným lankům. Brzdová lanka je dobré pravidelně ošetřit mazivem doporučeným výrobcem. Rozhodně doporučujeme brzdy nechat jednou za čas zkontrolovat v odborném servise.
Výběr správných brzdových destiček
Každý výrobce používá jiný typ a tvar brzdových destiček, je proto třeba před jejich výměnou zjistit značku a model brzd na vašem jízdním kole. Na základě těchto informací můžete koupit správné brzdové destičky pro váš typ brzd. Co se týče materiálu destiček, nejrozšířeněji jsou polymerové (organické) a sintrované (metalické) destičky. Výhodou polymerových destiček je rychlý brzdný účinek, dříve se ale opotřebují. Vyšší životnost přinášejí sintrované destičky, které mají sice mírnější nástup brzdného účinku, ale jejich brzdný výkon je stálý. Při výběru destiček je třeba zkontrolovat i kompatibilitu s brzdovým kotoučem. Pokud nevíte, kterému typu dát přednost, poraďte se s odborníkem ve specializovaném obchodě.
Jak řešit časté problémy s brzdami na kole?
Podívali jsme se na nejčastější problémy, které cyklisté řeší v souvislosti s brzdami a přinášíme návod na to, jak je řešit.
Skřípání brzd
Nepříjemné skřípání brzd zpravidla způsobují špinavé nebo špatně seřízené brzdové destičky.
Řešení: Ráfky a špalíky nebo brzdové destičky očistěte způsobem popsaným výše. Pokud skřípání přetrvává, zkontrolujte, jestli jsou brzdové destičky správně vyrovnané tak, aby byly vyrovnané vůči kotouči..V případě ráfkových brzd zkontrolujte vyrovnání špalíků vůči ráfku a zda je ráfek správně vycentrovaný.
Slabá brzdná síla
Potýkáte se s tím, že brzdy nebrzdí tak, jak byste si představovali? Na vině mohou být opotřebené brzdové destičky nebo zavzdušněné brzdy. U ráfkových brzd bývají nejčastější příčinou špinavé ráfky a špalíky nebo povolená lanka.
Řešení: Vyřešení slabé brzdné síly spočívá v nalezení problému. Opotřebované brzdové destičky je třeba vyměnit, zavzdušněnou brzdu nechat odborně odvzdušnit, povolené lanko napnout nebo nahradit novým a špinavé ráfky je nutné vyčistit.
Škrtání brzd
Příčinou toho, že se brzdy škrtají o kotouč, mohou být nevyrovnané brzdové třmeny nebo zvlněný kotouč. U ráfkových brzd problém způsobují neseřízené špalíky nebo ohnutý či nevycetnrovaný ráfek.
Řešení: Brzdové třmeny vycentrujte povolením montážního šroubu a upravením jejich polohy. Kotouč je možné nechat srovnat speciálním nástrojem v cykloservisu. V případě, že je na vině ohnuté ráfek, bude třeba nechat kolo přecentrovat v cykloservisu.
Únik kapaliny hydraulických brzd
Spouštěčem tohoto problému je zpravidla poškozená brzdová hadička nebo těsnění.
Řešení: Poté, co identifikujete, co únik kapaliny způsobilo, vyměňte poškozené díly. Tento úkon je ale náročný a vyžaduje mnoho speciálních nástrojů. Proto vždy doporučujeme obrátit se na profesionály.
Rezavějící brzdová lanka
Brzdová lanka mohou začít rezavět z důvodu opotřebení, stáří nebo vystavení přírodním živlům.
Řešení: Pokud jsou lanka zrezivělá, okamžitě je vyměňte, abyste předešli nebezpečnému selhání brzd. Životnost nových lanek můžete prodloužit tím, že bovdeny opatříte koncovkami s gumovým vstupem. K nejčastějším problémům, které cyklisté řeší, je kromě problémů s brzdami propíchnutá duše. Jak na ni? Přečtěte si článek Jak zalepit a vyměnit duši u kola: Kompletní průvodce.