Údržba kola: Kompletní průvodce krok za krokem

Pravidelná údržba jízdního kola je klíč k bezpečné a pohodlné jízdě. Mnoho cyklistů jí přesto zanedbává. Proč je potřeba se o kolo pravidelně starat? Co přesně kontrolovat a v jakých intervalech? Jaké potřebuješ nářadí a jak správně namazat řetěz? To vše se dozvíš v tomto článku.

Video

 „Pokud se budeš o své kolo pravidelně starat, nejen že tě nenechá ve štychu, ale jednotlivé komponenty déle vydrží” říká upozorňuje Matěj Češík, mechanik Joy.bike Hradec Králové.

Matěj Češík

Co zkontrolovat před jízdou

Před každou jízdou by měla předcházet alespoň rychlá kontrola kola. Zkontroluj pár komponentů a můžeš bezpečně vyrazit.

Kontrola plášťů

Zkontroluj, jestli nejsou pláště vyfouklé. Může se stát, že jsi minulou vyjížďku chytl/a pomalý defekt, který se projevil až později. Pro rychlou kontrolu postačí pláště zkontrolovat prsty, pro detailnější kontrolu použij pumpu s ukazatelem tlaku. Hodnota správného nahuštění je individuální podle preferencí jezdce. 

 „Je důležité se pohybovat v doporučených hodnotách, které jsou uvedeny na boku pláště,“ upozorňuje Matěj Češík, mechanik Joy.bike Hradec Králové.

Matěj Češík

Dále zkontroluj, jestli plášť není prodřený nebo zda není v běhounu zaražený trn, který se ještě nedostal skrz plášť až k duši, kterou by propíchl. Mrkni také, jestli plášť není probržděný, tedy poškozený běhoun trvalým nebo prudkým brzděním. 

Kontrola brzd

Hydraulické kotoučové brzdy vyžadují, abys pravidelně kontroloval/a okolí napojení brzdové hadice do třmenu a do páky. V případě mechanických brzd zkontroluj, jestli není lanko porušené.

Kontrola řetězu 

Když vyjedeš na projížďku není nic horšího, než skřípání a vrzání, které se ozývají z tvého kola. Nejčastěji za to může nenamazaný řetěz. Proto jej před vyjetím zkontroluj. Postačí ti k tomu prst (nebo třeba papírový kapesníček), kterým se zlehka řetězu dotkni. Namazaný řetěz zanechá drobnou stopu.

Jak správně namazat řetěz a nepřemazat se dozvíš níže.

Kontrola odpružené vidlice

Před vyjetím také zkontroluj odpruženou vidlici. Postačí párkrát zapružit, jestli funguje jak má. Pokud máš na řidítkach páčku uzamykání vidlice (lockout) zkus i tu, jestli správně vidlici uzamyká.

Jak se správně starat o odpruženou vidlici se dozvíš níže.

Pokud jsi tyto čtyři kroky zkontroloval/a, tak můžeš bez obav vyrazit.

Co kontrolovat v pravidelných intervalech - jednou za měsíc

Pravidelná měsíční kontrola kola ti ušetří čas a peníze. Pokud jezdíš pravidelně, je nutné kontrolovat stav řetězu, opotřebení brzdových destiček a stav dalších komponentů.

Kontrola stavu řetězu

Řetěz se používáním vytahuje a pokud se vytáhne nad míru, tak poškodí nejen kazetu, ale i převodníky. Nejde přesně určit, kolik kilometrů řetěz vydrží. Záleží na mnoha faktorech, které tento údaj ovlivňují. Například váha cyklisty, způsob řazení i to, jestli řetěz pravidelně čistíš a mažeš. 

Pro kontrolu stavu řetězu použij měrku řetězu. Zasunutí měrky do článků řetězu ti rychle ukáže, zda je řetěz stále v dobré kondici nebo potřebuje výměnu. Tímto způsobem předejdeš větším škodám způsobeným opotřebeným řetězem.

Kontrola brzdových destiček

Pokud máš na svém kole kotoučové brzdy, pravidelně kontroluj brzdové destičky. Jejich opotřebení je opět závislé na stylu používání a váze jezdce. Nové destičky ti mohou na kole vydržet rok, ale také je můžeš “sjet” během týdenní dovolené v Alpách.

 

Jak vyměnit brzdové destičky krok po kroku se dozvíš zde.

Kontrola šroubových spojů

Pravidelná kontrola šroubových spojů je nezbytná pro bezproblémové fungování kola. Zkontroluj dotažení pevných os, rychloupínáků, sedlovky, řidítek a představce. U celoodpruženého kola zkontroluj také dotažení všech čepů.

Tip:  „Na každém komponentu je uvedený doporučený utahovací moment. Ke správnosti dotažení slouží momentový klíč, díky kterému se ti nestane, že strhneš závit a nenávratně ho poškodíš. Pokud si chceš kolo servisovat sám, doporučuji ti momentový klíč pořídit”, dodává Matěj Češík, mechanik Joy.bike Hradec Králové

Matěj Češík

Kontrola tlaku odpružené vidlice a tlumiče

Pro správnou funkci odpružení pravidelně kontroluj jejich tlak. Slouží k tomu vysokotlaká pumpa, díky které si vzduchovou vidlici a tlumič přizpůsobíš na svou váhu. Na vidlicích běžně bývá hmotností tabulka, ze které snadno zjistíš, jaký tlak bude ten pravý. 

U tlumičů tabulky nebývají a přesnou hodnotu musíš zjistit určením tzv. SAGu, tedy zanořením tlumiče v pohotovostním režimu jezdce.

SAG zkontroluješ tak, že si na kolo sedni u zdi nebo u stolu, aby ses mohl/a snadno přidržet, poté se postav a párkrát lehce zapruž. Na pístnici tlumiče i vidlice je gumový kroužek, který stlač až ke guferu a pomalu sesedni. Správná hodnota zanoření by se měla pohybovat okolo 25-30% celkového zdvihu.

Pravidelné čištění a mazání kola

Aby ti kolo dobře a dlouho sloužilo k radostným chvílím v přírodě, je potřeba se jej udržovat čisté a namazané. Poradíme ti, jak správně vyčistit jednotlivé komponenty a následně je namazat tak, aby vydržely co nejdéle.

Správně namazané komponenty nejen déle vydrží, ale jsou chráněny před korozí, která by je nenávratně poškodila. Vždy používej mazivo, které je určeno pro daný komponent.

Správně udržované kolo nejen lépe vypadá, ale funguje také efektivněji,“ říká Matěj Češík  mechanik Joy.bike Hradec Králové.

Matěj Češík

Jak čistit a mazat řetěz

Důkladné vyčištění a mazání řetězu pravidelně prodlouží životnost řetězu, zlepšuje výkon a zajišťuje plynulý chod kola. 
Před mazáním řetězu je důležité jej vyčistit. K tomuto účelu ti poslouží pračka řetězu, která svými různě rozmístěnými kartáči zbaví řetěz všech nečistot. Do pračky nalej čistící prostředek, který řetěz nejen vyčistí, ale také odmastí.

#produkty#/cisteni-retezu

Po důkladném vyčištění a vysušení řetězu následuje jeho namazání. Použij mazivo, které je přímo určeno na řetězy, tedy žádné WD-40. Dnes je na trhu mnoho maziv od konzistence až po různé povětrnostní podmínky. Vybírej takové, které se nejvíce hodí do prostředí, ve kterém běžně jezdíš. Platí ale, že jakékoliv mazivo je lepší než žádné.

#produkty#/maziva-na-retezy

Mazivo nanášej tak, aby se mazivo dostalo do jednotlivých článků, ale zároveň aby na nich nebyla velká vrstva. Prostě tak akorát. 🙂 Pokud výrobce neudává jinak, otři řetěz suchým hadrem. Zbavíš se tak přebytečného maziva, na které by se lepily nečistoty.

Trendem je mazání řetězu voskem. Proti klasickému mazivu na sebe nechytá (nebo jen minimálně) nečistoty a díky snížení tření prodlužuje životnost řetězu. Před prvotní aplikací vosku je důležité celé převodové ústrojí důkladně odmastit.

#produkty#/vosky-na-retezy/

Čištění a mazání kluzáků vidlice a tlumiče

Pravidelným otíráním a mazáním kluzáků předejdeš jejich nevratnému poškození. 

Jemným hadříkem nejprve očisti kluzáky od nečistot a poté aplikuj lubrikační mazivo, které kluzáky nejen ochrání, ale také promaže gufera.

Jak správně umýt kolo

Jízda v blátě nebo dešti nepatří mezi oblíbené činnosti žádného cyklisty. Občas se tomu ale nikdo z nás nevyhne. Pokud je kolo zablácené budeš ho muset umýt, aby zase fungovalo, tak jak má. Použij univerzální čistič, který můžeš nanést na celé kolo, např. tento od Peaty´s. Tímto čističem umyješ rám, ale i všechny komponenty jako kazeta nebo řetěz. Pro důkladné vyčištění existují různé typy kartáčů-na rám, na převodová ústrojí nebo na pláště. Liší se nejen svojí velikostí, ale také tvrdostí štětin. Měkčí použij na rám, tvrdší na zbytek kola. Dej si pozor, aby se vyplavující mastnota nedostala na brzdy.

#produkty#/cisteni-kola/

Po umytí vodou kolo důkladně vysuš. Pokud máš doma kompresor můžeš všechny pohyblivé části vyfoukat tlakem vzduchu. Následně všechny pohyblivé komponenty namaž k tomu určenými mazivy.

#produkty#/maziva-a-oleje/

Vapka ano či ne?

Použití vapky (vysokotlakého čističe) je kontroverzní téma, na které je mnoho názorů. Čištění je rychlejší, ale při nešetrném použití hrozí, že se voda dostane tam, kam nemá nebo odplaví potřebné mazivo nebo vazelínu.

Výhody použití vapky

  • Vysoký tlak odstraní bláto, prach a nečistoty z kola
  • Použití vysokotlakého čističe jet rychlejší než ruční čištění hadříkem a kartáčem

Nevýhody použití vapky

  • Extrémní tlak vody může poškodit citlivé komponenty jako jsou ložiska, těsnění, nebo brzdové součásti
  • Silný tlak vody může vypláchnout mazivo z pohyblivých součástí, což může vést k rychlejšímu opotřebení

Co dělat když…

I přes veškerou péči se může stát, že něco přestane fungovat. Nezoufej, máme pro tebe přesné návody a videa, se kterýma to zvládneš levou zadní.

Potřebuji seřídit přehazovačku

Seřízení přehazovačky je jednoduchý úkon, který při dodržení správného postupu zvládne opravdu každý. Více o tomto tématu jsme se věnovali v tomto článku

Video

Potřebuji vyměnit brzdové destičky

Brzdové destičky pravidelně kontroluj a pokud mají méně než 1mm brzdné směsi, tak je vyměň. V tomto článku najdeš detailní návod jak na to.

Video

…mi v kole lupe

Lupání v kole jedním z nejčastějších problémů, se kterými se cyklista setkává. Identifikovat příčinu není mnohdy jednoduché. Odhalení může to být banální záležitost, ale také práce na nejedno odpoledne. Proto se zaměř odkud se lupání vydává. Pamatuj ale, že se zvuky mohou šířit rámem a identifikace přesného místa nemusí být hned správná.
Často se může jednat o vlhkost, která se dostala například mezi sedlovku a rám, proto nejprve vytáhni sedlovku, kterou vyčisti společně s vnitřkem rámu.

Pokud se i po vyčištění stále ozývají nepříjemné zvuky, postupuj s čištěním a promazáváním komponentů dále. Zkontroluj dotažení a namazání hlavového složení, klik. Projdi všechna šroubová spojení, jestli jsou správně dotáhnutá. Pokud máš celoodpružené kolo, mohou se zvuky ozývat i z ložisek zadní stavby. Zkontroluj, jestli nemá zadní stavba znatelnou vůli.

 

Neexistuje ale žádný přesný postup, který by přesně a okamžitě identifikoval lupání v kole. Bohužel se často jedná o vylučovací metodu pokus-omyl. Buď trpělivý/á a postupně projdi všechny komponenty.

…mi pískají kotoučové brzdy

Příčinou pískání brzd je mastnota, která se dostala na kotouč nebo destičky, které je potřeba odmastit čističem na brzdy. Pokud ani toto nepomohlo, vyměň destičky za nové. Před jejich výměnou nezapomeň znovu důkladně odmastit kotouč.

#produkty#/cisteni-na-kotoucove-brzdy

Jaké nářadí budeš potřebovat?

Pokud plánuješ se o své kolo starat sám/a budeš potřebovat vybavit svůj domácí servis řadou nářadí, které ale nejsou levné. Zde jsou nejvíce používané nástroje na servis kola.

- kvalitní inbusy - nejčastější druh nářadí, které potřebuješ pro servis kola jsou inbusy. Ideální jsou s tzv. kuličkou, tedy kulovým zakončením jedné strany pro snazší navedení do hlavičky šroubu.

- dílenská pumpa - velkou pumpu doporučujeme pořídit každému cyklistovi. Nahuštění pláště je snazší a rychlejší než malou cestovní pumpičkou. Díky manometru (ukazateli tlaku) budeš přesně vědět, jaký je v plášti tlak.

- kleště na bowdeny - zkracovat bowdeny klasickými štípačkami není dobrým krokem. Tyto speciální kleště jsou ostré a řez bowdenu je přesnější a nehrozí jeho zmáčnutí a roztřepení.

- momentový klíč - pokud nechceš poškodit závity a šrouby na svém kole, je momentový klíč nezbytným pomocníkem. Na běžné šrouby postačí do hodnoty 6Nm, na pevné osy, čepy nebo například kliky budeš potřebovat “momenťák” s maximálním utahovacím momentem 12-15Nm

- kleště - budeš potřebovat různé druhy kleští, včetně kombinačních, jehlových a štípacích kleští, které  jsou užitečné pro úpravu lanek a dalších drobných oprav

- montážní stojan - servisovat kolo opřené o stůl nebo jen tak položené není pohodlné a už vůbec ne přesné. Montážní stojan ti pomůže obzvlášť při seřizování převodů. Kvalitní stojan musí být bytelný a ideálně výškově stavitelný

- centrovací vidlice a klíče - jestli si troufáš i na složitější úkony jako je centrování kol, tak si udělej v dílně místo na centrovací vidlici, díky které snadno opravíš osmičku na svém kole

- odvzdušňovací sada pro hydraulické brzdy - dalším náročným servisním úkonem je odvzdušnění brzd. Každý výrobce má jiný systém odvzdušnění a proto budeš potřebovat sadu určenou přesně pro tvé brzdy

- nýtovačka řetězu - při výměně řetězu se bez ní neobejdeš. Doby, kdy stačilo kladívko a hřebík jsou pryč

- různé stahováky - k pokročilým servisním úkonům budeš potřebovat stahovák kazety nebo stahováky středových složení

#produkty#/dilenske-naradi/

Jak často do servisu?

I když zvládáš spoustu servisních úkonů doma, je dobré jednou za čas navštívit náš odborný servis. Některé komponenty jako například odpružené vidlice a tlumiče mají výrobcem stanovené servisní intervaly, které je nutné dodržovat. 

Pokud si netroufáš na některé servisní úkony, tak doporučujeme, minimálně jednou za rok svěřit své kolo do rukou našeho zkušeného mechanika.

Jak zazimovat kolo?

Před zimou je dobré kolo zazimovat tak, aby se nepoškodilo a komponenty nezrezly. Proto kolo před uložením nejprve pořádně umyj, osuš a pohyblivé komponenty namaž mazivem. Jestli jsi pozorně četl/a tento článek, tak víš jak na to.

Kolo, pokud možno, neukládej na vlhká místa. Dlouhodobé vystavení vlhkosti škodí všem komponentů a hrozí jejich koroze. Také není vhodné kolo zaskládat zimním vybavením. Hrozí poškození nebo poškrábání komponentů, což může být v případě odpružené vidlice fatální na jejich správnou funkci.

Pokud kolo pořádně zazimuješ, budeš mít na jaře jistotu, že je připraveno na další sezónu,“ uzavírá Matěj Češík, mechanik Joy.bike Hradec Králové.

Matěj Češík

S dodržením těchto jednoduchých kroků a pravidel bude tvoje kolo vždy v perfektním stavu a připravené na jakoukoli výzvu, která tě na cestě potká.

Tomáš Dražan

Autor článku
Ahoj, jmenuji se Tomáš a u Joy.bike pracuji jako produktový a marketingový specialista. Píšu texty, články a občas mě můžeš vidět i na prodejně v Hradci Králové. 
×

Splátková kalkulačka ESSOX