Proč a jak předělat kolo na bezdušový systém
Bezdušový systém pochází z MTB, ale díky svým benefitům se rychle rozšířil i do disciplín, jako je gravel. A jeho benefity v poslední době oceňuje i stále více silničních jezdců. Pro typologicky jakého cyklistu je bezdušový systém vhodný, a pro jakého ne? Jaké jsou s jeho užíváním spojené povinnosti a co všechny výhody a nevýhody? A jak si sám předělat kolo na bezduše?
Dříve, než si řekneme výhody a nevýhody bezdušového systému, je důležité se zastavit – pro koho je vůbec vhodný? Bezduše jednoznačně ocení ti cyklisté, kteří jezdí pravidelně. A hodně. Pokud se na kole projedeš jednou do měsíce po cyklostezce, zpevněné lesní cestě nebo šotolině, investici do bezdušového systému nedoporučujeme.
Pro správnou funkci bezdušového systému je zapotřebí, abys na kole jezdil minimálně 2–3krát týdně. Pokud je frekvence tvých jízd nižší (zvlášť v zimě), kola alespoň stejně často protáčej.
Výhody a nevýhody bezdušového systému
Výhody

Vyšší odolnost proti defektům
díky většímu obsahu gumy v bezdušových pláštích v kombinaci s použitím tmele pro utěsnění případných proražení pláště se minimalizuje riziko defektů. Zároveň se díky absenci duše sníží šance na její procvaknutí.
Možnost ježdění při nižší tlacích
nižší tlaky v pláštích v bezdušovém provedení zlepšují nejen trakci ale i jizdní komfort – zvlášť na nerovném povrchu. V terénu tak neodskakují pláště po přejezdu nerovností. Zvýší se tak i bezpečnost jízdy.
Nižší valivý odpor
bezdušové provedení plášťů má nižší valivý odpor než pneu s dušemi. Znamená to tedy lepší efektivitu šlapání a vyšší rychlost, kterou ocení především štěrkoletci a silničáři.
Nižší váha
pravděpodobně poslední důvod, proč duše měnit, ale pro kompletnost uveďme, že výměnou duše za tmel můžeš ušetřit pár set gramů.Nevýhody

Složitější instalace
instalace bezduší nevyžaduje pouze speciální nástroje, ale i znalost, jak na to (ale neboj, my ti rádi poradíme).
Cena
zásadní důvod, proč (ne)měnit. Provoz a údržba bezdušového systému je mnohonásobně dražší oproti duším.
Náročnější údržba
bezdušovým plášťům je potřeba se více věnovat. Na kole pravidelně jezdit (v případě zimního období kola alespoň 2krát týdně protáčet), opakovaně měnit těsnící tmel a s ním i pravidelně kontrolovat bezdušové pásky.
Náročnější oprava defektů
v případě, že bezdušový plášť prorazíš, a tmel defekt nezalepí, je oprava náročnější a vyžaduje k tomu určené nástroje včetně náhradní duše.Náklady spojené s přechodem na bezdušový systém
Když už jsme zmínili cenu, uveďme si konkrétní cenové rozpětí jednotlivých nezbytností pro bezdušový systém:
- Tmel: 300–700 Kč za balení (přímo úměrné velikosti balení)
- Bezdušové ventilky: 200–600 Kč za pár
- Bezdušová páska: 150–500 Kč za roli
- Pláště: 800–2000 Kč/kus
- Nářadí k opravě defektu (knoty, plugy, CO2 bombičky atd.): 200–3000 Kč dle výrobce a náročnosti uživatele
Všechno výše uvedené si u nás vybereš v kategorii „bezdušový systém“.
#produkty#/bezdusovy-system/
[banner-1]
Co potřebuji na přechod na bezdušový systém?
Bezdušový ráfek
Pokud se rozhodneš přejít z duší na bezduše, nejdříve si zjisti, jestli ráfky na tvém kole jsou „tubeless ready“. Označené bývají zkratkami TLR, TR nebo TLE. Patky takových ráfků jsou speciálně přizpůsobené na bezdušový provoz. Dobrou zprávou je, že díky popularitě tubeless technologie většina renomovaných výrobců dává i na nižší střední třídu v kategorii MTB ráfky, které jsou na bezdušový provoz vhodné.

Bezdušový plášť
Mít bezdušový ráfek ale nestačí. Musíš mít taky bezdušový plášť. Ten poznáš díky označení „tubeless ready“, případně „tubeless compatible“ anebo zkratkou TR, TLR. Tyto pláště mívají zpravidla kevlarovou patku a strukturu upravenou tak, aby z nich neunikal vzduch.
TIP: Pokud nevíš, jaký plášť vybrat, poradíme ti v tomhle článku.

Tubeless páska
Pokud nemá ráfek tubeless pásku, musíš ji na něj přilepit. Jedině tak utěsníš otvory pro nipl, aby přes ně neunikal vzduch. Doporučujeme investovat a na pásce nešetřit. Doporučíme použít pásku která je “silnější”. Udrží tak spolehlivě i vyšší tlak (gravel/silnice) a bude i odolnější při použití montpák a výměně pláště. Můžeš sice do ráfku nalepit dvě vrstvy slabší pásky (což pro horská kola vzhledem k využíváním nižších tlaků není nutné), ale s jednou vrstvouv kvalitní pásky, jsi v suchu. Doporučená síře pásky je ideálně o 2mm širší, než je vnitřní šíře ráfku.

Bezdušové ventilky
Stejně jako ráfek – i ventilky musí dobře těsnit. Proto musíš vybrat variantu pro bezdušové použití a podle konkrétního profilu tvého ráfku. Při výběru je dobré rovnou vědět, zda budeš jezdit i s vložkami v plášti. V takovém případě musí mít ventilek i „boční výstup“ vzduchu z ventilku. V opačném případě vložka v plášti utěsní ventilek a nebude možné pláště dofukovat.

Tmel
Tmel, slangově „mlíko“, hraje klíčovou roli pro zacelení netěsností, malých defektů a udržení tlaku v pláštích. V závislosti na tom, kolik najezdíš a kde jezdíš, se vzhledem k pravidelnému doplňování vyplatí mít tmel neustále v zásobě. Výrobců tmele je dnes opravdu hodně, někteří už dokonce rozlišují nízkotlaké a vysokotlaké tmely podle disciplín MTB/Gravel/Silnice.

Kompresor nebo silná pumpa
Pro správné usazení plášťů do ráfků potřebuješ silnou nožní pumpu anebo kompresor.

Krok za krokem: Návod k předělání kola na bezdušový systém

1. Nalepení pásku do ráfku
Pokud tvůj ráfek není z výroby připravený na bezdušový provoz, je potřeba dostatečně širokou páskou (ideálně o 2 mm širší, než je šířka ráfku) zalepit díry pro niple. Než ale začneš, ráfek důkladně odmasti, aby páska perfektně držela.

2. Montáž ventilků
Do nalepené pásky v místě ventilku udělej kulatý otvor a namontuj ventilek. Dej si pozor, abys ho neutahoval příliš silně. U hliníkových ráfků to tolik nevadí, ale u karbonových riskuješ jejich prasknutí. Dotahuj ho proto pouze prsty, ne kleštěmi.

3. Nasazení pláště
Teď přichází čas na nasazení bezdušového pláště na ráfek. Zatímco jeden okraj pneu (patka) bude už uvnitř ráfku, druhý okraj musí být ještě volný, abys do něj mohl nalít mlíko. Nezapomeň dodržet směr otáčení pláště.

4. Nalití tmelu
Do pláště nalij doporučené množství tmele, které vždy výrobce uvádí na lahvičce (množství se odvíjí jak od velikosti plášťů, tak od jejich šířky). Následně pomalu nasaď zbytek pláště do ráfku tak, aby se tmel postupně dostal do všech částí. Pokud bude v plášti ještě ochranná vložka ráfku tak přilij pár ml tmelu navíc.
Upozornění: Pokud máš tmel s aplikátorem skrz ventilek, nejdřív usaď pneumatiku, jak to popisujeme v následujícím kroku, a až následně do pláště doplň mlíko.

5. Usazení pláště
Kompresorem nebo silnou nožní pumpou usaď pneumatiky na ráfky. Vzduch pumpuj až do stavu, dokud neuslyšíš několik „prasknutí“. V případě, že nejsou patky všude rovnoměrně usazené, plášť vyfoukni a postup opakuj, dokud se patky nesrovnají. Pro zjednodušení srovnání se nám osvědčilo patky namočit mýdlovou vodou.
6. Finální kontrola
Pokud plášť drží tlak a nedochází k úniku vzduchu, celým kolem doporučujeme postupně poklepat, nebo ho roztočit. Právě tím se těsnící tekutina rovnoměrně dostane do všech částí pláště.
Po prvním nasazení bezduší se může v prvních dnech stát, že bude potřeba pláště častěji dofouknout. Tmel se musí nejdříve dostat do všech míst, kde vše “utěsní”.
TIP: Máš kolo teprve chvíli? Poradíme ti, jak se o něj postarat v prvních dnech.
[banner-2]
Údržba bezdušového systému

Jak často kontrolovat a doplňovat tmel?
Při jízdě bez větších defektů doporučujeme mít stanovenou frekvenci údržby bezdušového systému a doplňování tmele na 3–4 měsíce. Toto rozmezí je zároveň závislé na typu tmele, intenzitě používání a podmínkách, ve kterých je kolo uskladněné. Pokud pláště dostávají pořádně zabrat, frekvence se může snížit i na polovinu (tzn. 1–2 měsíce).
Zároveň ber v potaz, že se nejedná pouze o doplňování nového, ale i vyčištění původního tmele. Před samotným doplněním bys tak měl původní tmel vytřít nebo vypláchnout vodou, vysušit plast do sucha a až potom aplikovat novou dávku.
Bez ohledu na to, jak často jezdíš, začne tmel po nalití do pláště vždy vinou vlhkosti, tlaku a teploty pomalu „degradovat“ a pomalu ztrácí svou „čerstvost“. Po půl roce tak bude v plášti buď vyschlý, zvodnatělý nebo jinak nepoužitelný tmel. A žádný defekt ti nezalepí. Proto je potřeba tmel měnit a ne dolévat. U této výměny je dobré vždy kontrolovat stav bezdušové pásky na ráfku.
Co dělat při náhlé ztrátě tlaku nebo úniku vzduchu?
Na vině může být více faktorů:
- prořízlý/propíchlý plášť (který mlíko nezalepí)
- netěsnící ventilky,
- netěsnící pásky,
- nedostatek tmele
- nebo špatně usazený plášť.

V případě, že na plášti nenajdeš výrazné poškození, vyfoukni ho a vyndej. Vyčisti tmel a zkontroluj nalepení pásky a dotažení ventilku. Ráfek s pláštěm vysuš a vlij do něj dostatečné množství nového tmele. Plášť usaď a nafoukej. Pokud se problém nevyřeší, doporučujeme se objednat do specializovaného servisu.
Ber na vědomí, že přestože bezdušový systém umožňuje ježdění na nižších tlacích, měl bys v pláštích udržovat takový tlak, jaký je na jejich bočnicích doporučeno. V opačném případě riskuješ zhoršení vlastností plášťů (včetně výdrže). Zárověň při překročení nejvyššího možného tlaku doporučeným výrobcem pláště nebo ráfku ( pokud se hodnota liší, dodržuje se ta nižší hodnota) riskuješ svléknutí pláště tlakem a vše kolem bude znečištěné od tmelu.