Podzimní bahýnko není překážkou

Cyklistická sezona nikdy nekončí, jen je potřeba přizpůsobit se podmínkám. Podzim v lese skýtá nepřeberné množství barev a kouzelnou atmosféru. Narušitelem této idylky může být bahno, které ulpí na kole. Jak se tohoto neřáda zbavit si popíšeme v tomto článku.

 

Umytí kola

Na první pohled se může zdát, že umytí kola je triviální záležitostí, opak je však pravdou. Pro správnou funkčnost kola a dlouhou životnost komponentů je potřeba k údržbě kola přistupovat zodpovědně. V dnešní době existuje nepřeberné množství čističů, mazadel, kartáčů a pro někoho může být problém se v tom vyznat. Vždy je ale důležité používat přípravky na to, na co byly vyrobeny. K samotnému umytí kola postačí prostý kbelík s vodou a nějaké kartáče nebo houba. Při použití vapky je důležité nestříkat proudem na veškerá ložiska a gufera vidlic, tlumičů nebo teleskopických sedlovek a obecně je lepší použít nižší tlak. Vysoký tlak vody může zapříčinit průnik vody do ložisek, což má za následek korozi a nefunkčnost dílů.

 

  • Mytí rámu a vidlice

Pro mytí rámu používáme speciální kartáč nebo houbu pro omytí nečistot a mycí přípravek. Kartáč nesmí být příliš hrubý, aby nepoškrábal lak rámu. Ideálním postupem je nastříkat mycí přípravek na rám, nechat chvíli působit a pak mokrým kartáčem umýt. Stejný postup můžeme použít i pro vidlici, jen je potřeba dbát na to, aby případná mastnota z kluzáků odpružené vidlice nestekla na brzdový kotouč a na brzdové destičky.

  • Mytí zapletených kol a plášťů 

Pro čištění zapletených kol a plášťů můžeme použít stejný mycí přípravek jako na rám, ale je lepší použít jiný kartáč, který může být tvrdší. Na pláštích ulpívá více bláta, které se ze vzorku hůře myje a je tedy potřeba hrubších štětin.

  • Čištění kazety, řetězu, přehazovačky a převodníků

Pravidelné čištění pohonu je stejně důležité, jako jeho mazání a mělo by vždy předcházet aplikaci maziva na řetěz. Pokud se řetěz pouze maže, většinou vzniká nános nečistot, který se chová jako brusná pasta a zbytečně opotřebovává hnací ústrojí. Je tedy potřeba celé hnací ústrojí důkladně vyčistit pomocí k tomu určených odmašťovacích čističů. Na kazetu je vhodné použít drsnější kartáč, který je důležité používat jen na mastné části, aby se mastnota nepřenášela na celé kolo. Důležité je nezapomenout vyčistit i kladky přehazovačky. 

 

  • Čištění kotoučových brzd a kotoučů

Zde je potřeba k čištění přistupovat s maximální opatrností. Pokud by se na brzdový kotouč nebo destičky dostala mastnota, může dojít k nežádoucím jevům jako je pískání při brždění, nebo zhoršení brzdných vlastností. Ideálním pomocníkem je čistič brzd, většinou ve formě spreje. Jedná se o odmašťovač, který z kotouče i destiček dostane veškerou mastnotu. Pokud však po použití tohoto odmašťovače brzdové destičky při brždění pískají, je potřeba je vyměnit.

Mazání kola

Po umytí kola je potřeba jednotlivé díly a komponenty namazat příslušnými mazivy. Neexistuje žádné univerzální mazivo na všechno. Obecně rozšířené wédéčko není mazivo vhodné na kolo. 🙂 Existují různá maziva na řetězy, kluzáky vidlic a tlumičů. Dále existují ochranné spreje pro laky rámů.

  • Maziva na řetěz

Maziv na řetěz je nepřeberné množství a leckdy je těžké se v nich orientovat. Existují do různých podmínek (sucho/mokro, léto/zima), s různým složením a s různou aplikací (sprej, kapátko). Dnes jsou velmi populární vosky, které ale potřebují specifickou aplikaci. 

  • Maziva na kluzáky vidlic, tlumičů a teleskopických sedlovek

O kluzáky je potřeba se starat pravidelně. To znamená je pravidelně otírat a mazat speciálním mazivem ve formě spreje. Celá akce tedy probíhá tak, že nejprve otřeme kluzáky a gufera, poté aplikujeme mazivo, propružíme a zbytky maziva otřeme.

×

Splátková kalkulačka ESSOX