Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech

Doma máš nové kolo a zajímá tě, jak se o něj správně starat, aby ti sloužilo spolehlivě a dlouho? V tomto článku ti povíme vše, na co bys měl nejen v prvních dnech myslet, a to včetně pravidelné kontroly, správného čištění, mazání nebo skladování.

Základ servisu? Správné nářadí

Základ servisu? Správné nářadí.

Ať už se o kolo chceš starat více svépomocí, anebo na většinu údržby využívat servisy, doporučujeme si pořídit alespoň základní nářadí, které zahrnuje:

Užitečnou pomůckou, která by ve výbavě neměla nikomu chybět a přitom stojí pár korun, je měrka řetězu. Dražší, ale stejně praktickým nástrojem je stojan na kolo, který ti usnadní práci při údržbě.

Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech
Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech

Jaké nářadí vzít s sebou na kolo?

I na sebekratší výjezd bys měl s sebou vzít základní servisní výbavu. Dobrá zpráva je, že velká část se shoduje s výše zmíněným základním nářadím. Jsou to imbusové klíče, montpáky a pumpička (ta se dá případně nahradit CO2 bombičkami s adaptérem). Dále doporučujeme si sbalit lepení na defekty a ideálně i náhradní duši.

Správné nastavení výšky posedu

Pořídit si správný rám, resp. celé kolo, podle své postavy nedělá většině lidí problém. Horší je to u nastavení posedu – výšky sedlovky, řídítek anebo vzdálenosti sedla od řídítek.

TIP: Jaké jsou základní parametry geometrie kola, které ovlivňují jeho určení? Tady najdeš odpověď.

Zatímco je všeobecné doporučení, aby výška sedla byla taková, že při natažení nohou zůstane koleno mírně pokrčené, když je pedál v nejnižší poloze, nastavení výšky řídítek a vzdálenosti mezi řídítky a sedlem je komplikovanější. Doporučujeme během prvních jízd testovat, jaká pozice ti nejvíc sedne, a proto také měj neustále při ruce základní imbusové klíče, aby sis mohl kdykoliv upravit sedlo nebo řídítka.

Nedává sice smysl, aby sis z kola, které je určené na enduro, dělal díky agresivnímu posedu XC speciál (nebo naopak). Zároveň je dobré brát v potaz, že výbava a samotné nastavení konkrétního modelu (šířka řídítek, délka představce atd.) jsou přizpůsobeny jeho maximální univerzálnosti – a že tobě nemusí 100% sedět.

Z jízdy by tě každopádně neměla bolet ani bedra, ani krční páteř a měl by ses na kole cítit pohodlně.

Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech
Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech

Kontrola šroubů a spojů

Toto není zdaleka doporučení jenom pro první jízdy – vždy si zkontroluj, že máš všechny šrouby a spoje správně utažené. Nejde jen o to, že neutažené spoje a šrouby dělají většinou zvuky, které během jízdy lezou na nervy, ale hlavně je to pořádně nebezpečné.

Křupání ve středu třeba ještě zvládneš, ale kvůli sjíždějící sedlovce se ti mnohem hůř (a neejfektivněji) pojede. A třeba s povolenými řídítky nebo představcem, pevnými osami nebo nedotaženými brzdami si koleduješ o pořádný držkopád.

TIP: Jak na pravidelnou údržbu krok za krokem.

Kontrola brzd, čištění kola a mazání řetězu

Bez kontroly brzd raději na kolo ani nesedej

Pokud jsme tvrdili, že kontrola šroubů a spojů je důležitá, bez kontroly brzd na kolo raději nesedej. Zvlášť když neplánuješ jet na rovině.

Zkontrolovat, že brzdy fungují, jak mají, přitom není nic těžkého. Při stisknutí brzdových pák by měly okamžitě zareagovat. Neměl bys je ani celé domáčknout – v takovém případě jim chybí brzdová kapalina, kterou si můžeš buď doplnit sám, anebo ti ji doplní servis na garanční prohlídce.

Pokud jsi měl brzdy v suchém prostředí a přesto skřípou a nejsou 100% účinné, může to znamenat, že potřebují upravit nebo vyměnit brzdové destičky.

TIP: Zjisti od A do Z, co potřebuješ vědět o údržbě brzd na kole.

Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech
Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech

Jak kolo správně čistit?

Sami dobře víme, jak je někdy náročné po proježděném dni se donutit k umytí kola. A taky to odkládáme. Jedna věc je vzhled kola jako takového, druhá je funkčnost a životnost jednotlivých komponentů, které se po jejich neumytí můžou výrazně zkrátit.

O čem je v druhém případě řeč? Hlavně o řetězu, celkovém pohonu a brzdách. Nezapomínej ale ani na vidlici, tlumič nebo střed a pedály.

Na rám nebo výplety kol ti bude stačit běžná čisticí pěna. Na komponenty, na které nanášíš oleje nebo vosk, anebo mají pořádný nános špíny, si ale vezmi na pomoc raději speciální čisticí prostředky a vypomož si i k tomu určenými kartáči.

Čím a jak často mazat řetěz?

Od prvního dne, kdy kolo máš, bys měl řetěz mít neustále namazaný. Právě tím si prodlužuješ jeho životnost (a zároveň i životnost ostatních komponentů v rámci pohonu). Za nejběžnější varianty mazání lze brát maziva na bázi oleje a vosku.

Olejová maziva jsou běžnější díky snadnější aplikaci. Vybrat si můžeš jak do suchých podmínek, tak do vlhka či mokra. Oleje do sucha jsou většinou lehčí, nezachytávají tolik prachu, ale rychleji se opotřebují. Oleje do mokra jsou naopak hustší, odolnější, a déle tak vydrží. Můžou ale více lepit a tím přitahovat nečistoty. Obvykle olejová maziva vydrží na řetězu od 50 do 150 kilometrů, vždy však záleží na podmínkách, ve kterých jezdíš.

Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech

Vosková maziva mají nejdelší výdrž a zároveň u nich platí, že jsou „nejfunkčnější“ po druhé až čtvrté aplikaci za sebou. Jsou tedy opakem od olejových maziv, která se aplikují vždy na čistý a suchý řetěz.

Díky dlouhé výdrži jsou často využívaným způsobem mazání řetězu pro závodníky ultramaratonů nebo pro ty, kteří se vydají na bikepacking. Jejich hlavní nevýhodou je komplikovanější aplikace a náročnější čištění.

V každém případě je dobré řetěz pravidelně měřit měrkou, která nestojí víc než pár stovek. Zajistíš si tím nejen přehled o jeho opotřebení, ale zamezíš i možnému poškození pohonu způsobenému právě vytahaným řetězem.

TIP: Chceš vědět, jak správně čistit a umývat kolo? A čím a jak (často) ho mazat? Na to všechno najdeš odpověď v kompletním průvodci čištění a umývání kola.

Péče o nové kolo: Jak na údržbu v prvních dnech

Jak zkontrolovat pláště a na kolik je foukat

Tlak v pláštích je jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují efektivitu i komfort jízdy v náročnějším terénu. A jak to tak bývá, sto lidí (cyklistů), sto chutí.

Ať jezdíš na užších nebo širších pláštích, vždy by ses měl držet doporučení výrobce a foukat v mezích, které uvádí na bočnici pláště. Zatímco u silničních plášťů můžeš dosáhnout 7 a výjimečně až 10 barů, doporučený tlak pro horské pláště se pohybuje v rozmezí od 1,4 do 2,5 baru. Obecně platí, že správný tlak nejen zvyšuje pohodlí a efektivitu jízdy, ale prodlužuje i životnost plášťů. Také proto by ses o ně měl starat a pravidelně tlak kontrolovat – ideálně pokaždé, kdy se chystáš vyjet.

Plášť by neměl být výrazně opotřebovaný, prasklý nebo mít trhliny. V opačném případě to pro tebe znamená čas na jeho výměnu – anebo neustálý risk defektu.

TIP: Bojíš se defektu? V tomhle článku ti poradíme, co si na něj připravit, aby tě nezaskočil.

Pokud vyměníš duši za tmel, neboli mlíko, pravidelně ho doplňuj a v případě, že na kole delší dobu nejezdíš, kola alespoň jednou za tři dny protáčej, jinak ti tmel ztuhne a nebude fungovat tak, jak má.

TIP: Jak vybrat ten pravý, jaké jsou v nich rozdíly? To radíme v kompletním průvodci.

Správné skladování kola

Pokud na kole zrovna nejezdíš, mělo by mít své suché a stinné místo. Vlhkost a extrémní teploty vedou k poškození materiálu a zkrácení životnosti komponentů.

Vždy je lepší mít kolo uvnitř než venku. Pokud ho ale nemáš kam jinam dát, pořiď na něj ochrannou plachtu, aby bylo co možná nejlépe chráněné.

Využíj garanční servis

Po 100–150 najetých kilometrech doporučujeme zajít s jakýmkoliv kolem na garanční servis. U nás v Joybike servis navíc nabízíme zdarma, a to do 60 dní od zakoupení kola z naší nabídky.

Během něj se servisák na něj podívá drobnohledem – zkontroluje třeba dotažení všech spojů, nastavení brzd nebo přehazovaček – jednoduše ho seřídí tak, aby perfektně fungovalo.

×

Splátková kalkulačka ESSOX