Návod: Jak vybrat správné horské kolo – rady a tipy
Chceš jezdit v terénu, ale nevíš, jaké horské kolo vybrat? Tak to jsi tady správně! Přiblížíme ti základní parametry všech možných typů horských kol, možnosti tlumení, materiálů a velikosti rámů – jednoduše se dozvíš, jaké kolo si vybrat přesně pro svůj jízdní styl.
Hardtail, nebo full?
Pokud nevíš, o čem je řeč, jde o základní rozdělení horských kol. Hardtaily představují kola s předním odpružením – na vidlici. Fully (taky označované jako full suspension nebo česky celopéra) mají kromě vidlice odpruženou i zadní stavbu pomocí tlumiče.

Základní charakteristika hardtailů
Cenově dostupnější pevná horská kola se hodí především do lehčího terénu. Díky absenci tlumiče jsou v porovnání s fully lehčí a lépe přenáší energii. Nejčastěji se setkáš s hardtaily se zdvihy 100 až 120 mm. Na trhu ale najdeš i „pevňáky“ se zdvihy 130, a dokonce 140 mm, což s progresivní geometrií (ke které se dostaneme), může mít za následek super univerzální trail bike do lecjakého terénu za skvělou cenu.
Základní charakteristika fullů
Celopéra jsou v zásadě do náročnějšího terénu, a tak kvůli tlumiči a náročnější výrobě jsou i o poznání dražší. Dalo by se říct, že jenom tím, že kolo má zadní tlumič jeho cenovka oproti hardtailu se stejnými komponenty stoupá zhruba o 20–30 000 Kč. Taky ještě velmi záleží na komponentech a velikosti výrobce.
Celopéra jsou náročnější i co se týká servisu – který doporučujeme nepodceňovat. Jeho četnost přímo souvisí s frekvencí, jak často a kde jezdíš. Velký servis tlumiče a vidlice bys ale měl provádět každý rok a menší servisní úkony klidně 2–3krát ročně.
Taky u fullů můžeš vybírat z široké nabídky tlumení od 110 mm (XC kola) až po 200 mm (sjezďáky).

[banner-1]
Výběr zdvihu vidlice (a tlumiče)
Zdvih neboli rozsah vidlice (a tlumiče) patří mezi další základní parametry horských kol. Jak už jsme nastínili v odstavcích výše, pohybují se od 100 do 200 mm. A právě podle nich jsou taky kola konstrukčně uzpůsobená.
V zásadě platí, že čím nižší zdvih kolo má, tím více je přizpůsobené na sportovnější/agresivnější jízdu, ale jako se vším – výjimka potvrzuje pravidlo a u kol to platí dvojnásob – výrobci stále častěji experimentují s geometriemi rámů tak, aby i kola s nižšími zdvihy byla „pohodlná“ (a naopak).

Je důležité zároveň zmínit, že v případě celoodpruženého biku neplatí, že zdvih vidlice je stejný jako zdvih tlumiče. Rozdíl může být i 30 mm – příkladem je model Supercaliber od Treku, který má 110mm vidlici a 80mm tlumič. A pak taky fakt, že neexistuje jednotná charakteristika jednotlivých typů horských kol, která by se celosvětově striktně dodržovala – jednoduše každý si kolo může pojmenovat „po svém“. My je rozřazujeme následovně:
100–120 mm
Kategorie kol s označením cross-country a down-country jsou zpravidla svou geometrií určena na sportovní ježdění v lehčím terénu (včetně závodění). V případě, že hledáš univerzála, který hbitě zvládne silniční přejezdy, šotolinu, ale poradí si i v terénu, vybírej si kola právě s těmihle zdvihy.
Příklad kol se zdvihy 100–120 mm

130–150 mm
Trailbiky, jak se kolům s odpružením 130 až 150 mm říká, jsou robustnějšího charakteru a zvládneš s nimi lecjaký trail. Přes jejich vyšší váhu v porovnání s CX a down-country koly na nich pořád zvládneš delší výlety a v terénu ti nabídnou dostatečné odpružení.

150–180 mm
Kola nejčastěji nazývaná enduro nebo super enduro s odpružením 150 až 180 mm jsou ideální do těžkého přírodního terénu, a to včetně nejnáročnějších tratí v bikeparacích a trail centrech. Nejen díky odpružení, ale i celkové geometrii jsou stabilní i ve vysokých rychlostech.
Platí, že čím vyšší zdvihy kolo má, tím hůř se na něm šlape. Proto pokud vybíráš kolo primárně na sjezdy, ale chceš nahoru dojíždět po svých, vyber si takové, které má odpružení 150–170 mm. „Superenduro“, jak se kolům s předním odpružením 180 mm častokrát říká, využiješ primárně v bike parcích, kde tě nahoru vyveze lanovka.

Věděl jsi, že…?
U některých výrobců se můžeš taky setkat s označením kol jako „all mountain“. Čím jsou tak specifická, že mají vlastní pojmenování? Jsou to zpravidla kola se zdvihy 140 až 160 mm, které kombinují mrštnost trail biků, ale přebírají si některé charakteristiky enduro biků.
180–200+ mm
Kola s odpružením od 180 mm dál jsou nejznámější pod označením „sjezďák“, ale můžeš se taky setkat s pojmenováním „freeride“. Jde o kola určená výhradně na sjezdy. Jsou mimořádně stabilní, odolná a tuhá, aby pobraly i ty nejnáročnější terén a skoky.
TIP: Do bikeparků bez chráničů nejezdi – poradíme ti, jak si správně vybrat.
Naše doporučení
Pokud jsi sportovně založený jezdec, který hledá univerzální kolo „na všechno“, doporučujeme vybírat kolo se zdvihem kolem 120–130 mm – to ti poskytne dostatečné odpružení jak do terénu, tak i potřebnou hbitost a lehkost pro rychlé silniční nebo šotolinové přejezdy.
Jestli plánuješ jezdit výhradně v terénu, vybírej kolo se zdvihem 140–160 mm. S ním už bez problému sjedeš kdejakou lajnu v bikeparku, ale pořád s ním v pohodě zvládneš delší přejezd nebo výjezd kopce.
TIP: Pokud jezdíš primárně na silnici, ale občas zavítáš i na polňačku nebo do lesa, třeba ti lépe poslouží gravel bike. Čím je tak specifický a jak si správně vybrat gravel? Odpovědi najdeš v tomhle článku.
[banner-2]
Výběr správné velikosti rámu
Už víš, jestli pevňáka nebo celopéro i jaký zdvih si vybrat? Dalším naprosto zásadním parametrem je výběr správné velikosti rámu. K tomu potřebuješ znát nejen svou výšku, ale i délku končetin. Pokud máš totiž na svou výšku dlouhé (či krátké) nohy nebo ruce a podle velikostní tabulky výrobce si na pomezí dvou velikostí, rozhoduje právě délka končetin.

Při výběru ber v potaz, že každý výrobce má vlastní velikostní tabulky, což znamená, že u jednoho ti může sedět velikost M, u druhého L a u třetího mezní velikost ML. A samozřejmě existují i výrobci, kteří počítají velikost svých rámů v palcích (16", 18", 20"…) nebo v centimetrech či milimetrech (56/560, 58/580…) – to je ale především výsadou silničních a gravel kol.
Pro to, aby sis vybral velikost přesně na tvou postavu, si doporučujeme kolo v ideálním případě jít vyzkoušet osobně do krámu. Další skvělou příležitostí jsou testovací dny, během kterých můžeš vyzkoušet více modelů a porovnat, jaký je pro tebe nejlepší.
TIP: Jakou vybrat geometrii kola? Jak vysoký má být rám? Anebo jaká má být výška sedla? To ti všechno řekneme v našem kompletním průvodci.
Hliník, ocel, karbon, titan – jaký materiál rámu je nejlepší?
Rám je komponentem, který nejvíce ovlivňuje, jak se na kole cítíš. Kromě jeho velikosti a geometrie je zásadním faktorem i materiál.

Hliník
Hliník je základní a cenově nejdostupnější materiál, který využívají prakticky všichni výrobci pro svou lehkou váhu a dostupnost. Dávno ale neplatí, že výrobci hliník využívají jen pro ty nejzákladnější modely svých horských kol. Díky výraznému technologickému pokroku ve zpracování hliníku jsou dokonce některé modely hliníkových rámů svými vlastnostmi srovnatelné s mnohem dražšími uhlíkovými rámy.
Ocel
Legendární ocelové rámy znali především naši dědové nebo tátové. Ocel si svou pevnosti a schopností snášet terénní nerovnosti získala srdce řady bikerů. Je sice v porovnání s hliníkem těžší, ale zato daleko odolnější a především se dá snáze opravovat. Nevýhodou je cena a taky daleko menší nabídka ocelových rámů pro horská kola.
My ale ocelové rámy, respektive celá kola, máme – koukni na naši nabídku Qayron ocelových pevňáků a gravelů.
Uhlík (karbon)
Karbon je fenoménem rámů dnešní doby. A neplatí to jen pro silniční kola, ale i horská. Nízká váha, mimořádná tuhost, perfektní přenos energie a skvělé pohlcování nerovností – to jsou důvody, proč je z uhlíkových rámů, ale prakticky všech dalších uhlíkových komponentů takový hit. Ale i on má svoje slabiny.
Nejočividnější je cena – proto taky někteří výrobci svá kola s karbonovým rámem vybavují horšími komponenty, které cenu rámu kompenzují. A musíme zmínit taky cenu oprav karbonu, která je daleko vyšší než u oprav hliníkových nebo ocelových částí.
Titan
Na titanu prakticky nenajdeš chyby. Je lehký, pevný, odolný a zároveň jsou titanové rámy i velmi pohodlné díky tlumení nerovností. Jeho největší slabinou je pořizovací cena a taky velmi omezená nabídka – holt materiál pro fajnšmekry.
Jaký průměr kol vybrat?
Velikost kol ovlivňuje obratnost, přenos energie a celkový jízdní projev. Dnes se můžeš u nových horských kol setkat v zásadě se dvěma rozměry – 29" a 27,5". 26" variantu (kromě retro modelů) můžeš najít u některých výrobců dětských kol.

29" varianta kol je dnes převládající a dodává se pro většinu kol do terénu – od cross country a down country až po většinu enduro kol. Její výhodou je lepší průchodnost terénem a tím i větší jistota.
27,5" kola jsou v terénu zase obratnější a „hravější“, byť na hravosti kola má zásadní podíl celková geometrie, spíš než jen velikost kol. S tímhle rozměrem kol se setkáš nejčastěji u modelů pro enduro, freeride a downhill.
Na trhu se můžeš taky setkat s tzv. mulletem – kolem kombinujícím 29" přední a 27,5" zadní kolo, což má za následek bike, který dobře vede, ale je zároveň i obratný. Jestli zrovna tvému jízdnímu stylu budou více vyhovovat 29", 27,5", nebo kola kombinovaná (do stylu mulleta), je čistě na tobě. Jak už jsme popsali výše – většina výrobců preferuje 29" variantu s tím, že některé (převážně enduro) modely jsou přizpůsobené pro předělání na mulleta.
Šířka plášťů a vzorek – jak správně vybrat?
Pláště ovlivňují trakci, stabilitu i odpor kola a liší se nejen průměrem (27,5" vs. 29"), ale taky šířkou, vzorkem nebo možným tlakem. Platí, že bys měl plášť vždy vybírat podle svého jízdního stylu a především povrchu, na kterém hodláš primárně jezdit.

Pro cross country kola doporučujeme vybírat užší plášť od 2,1" do 2,3" s odlišným vzorkem pro přední a zadní plášť. Pro trail a enduro biky pak pláště širší se vzorkem odpovídajícím terénu (sucho, morko, kameny, štěrk…).
TIP: Přečti si první poslední, jak si vybrat ideální pláště na své kolo v našem kompletním průvodci.
Platí, že čím širší plášť s agresivnějším vzorkem na kole budeš vozit, tím větší valivý odpor budeš mít.
Výběr brzd

Už dávno jsou pryč doby véčkových brzd (a to nejenom u horských kol), kterým jsme u sjezdů pomáhali vlastníma očima. V základní výbavě se už i v nejlevnější kategorii MTB kol sektáš s kotouči. A u lepších horských kol (začínajících s cenovkou kolem 20 000 Kč) dokonce i s hydraulickými brzdami.
TIP: Všechno, co potřebuješ vědět o údržbě brzd, jsme ti sepsali do tohohle článku.
Kolik převodů a s jakým rozsahem?
Velikost kazety (až 11–52) a jednoduchost ovládání převládla nad počtem převodů z minulosti (např. 3×8), a tak v dnešní době prakticky neseženeš horské kolo s jinými převody než 1×10, 1×11 nebo 1×12.

Pokud s takovými převody nemáš zkušenost a bojíš se, že ti jedna placka vpředu nebude stačit, neměj strach. Standardně jsou horská kola vybavena klikami se 30, 32 nebo 34 zuby, které ti v kombinaci s kazetou se širokým rozsahem (až 52 zubů) bez problému umožní šlapat i do velmi prudkého kopce.
Hmotnost kola
Hmotnost kola je dnes tématem, které je mnohdy přeceňované. Zvlášť v případě, když se jezdci nevěnují cyklistice na závodní úrovni, ale jezdí pro radost (a přitom všem mají pár kilo navíc).
Tím nechceme tvrdit, že se na hmotnost kola máš vykašlat úplně, ale místo toho, abys řešil každý gram, je důležitější, aby při kritických situacích fungovalo přesně tak, jak má.
Rozpočet na horské kolo
Základní horské kolo, které se ti postará o spoustu radosti v nenáročném terénu seženeš dnes už do 20 000 Kč.
Pokud ale chceš na horském kole opravdu jezdit v terénu, doporučujeme si připlatit za hydraulické brzdy, vzduchovou vidlici nebo spolehlivé řazení. Pak se cena může vyšplhat do 50 000 Kč.
V ceně nad 50 000 Kč pak už neseženeš jenom hardtaily, tedy kola s odpružením pouze vidlice, ale i celoodpružené biky, které ti dovolí se vydat do náročnějších terénů (včetně bikeparků).
Horská kola nad 80 000 Kč disponují pokročilými technologiemi, které ti dovolí si jízdu užít naplno a bez kompromisů.
Jestli si vybereš sportovnější cross country nebo down country bike, univerzální trail bike, nebo enduro, necháme na tvých preferencích – jen doufáme, že jsem ti článkem pomohli a vybereš si přesně takové MTB, které tě bude bavit dlouho. Tak na viděnou na trailu!