Jak zazimovat kolo – praktický průvodce krok za krokem
Zima je za dveřmi – a někde už možná i v domě – a pokud plánuješ na kolo vyrazit zase až na jaře, měl bys mu před zimním spánkem věnovat péči, kterou si po náročné sezoně zaslouží. Jak se totiž o něj teď (a v průběhu celé zimy) postaráš, ovlivní, jak rychle na něj budeš moct na jaře jezdit, když se konečně oteplí. A hlavně bez větších technických zásahů. Proto ti v tomhle článku poradíme, co všechno bys měl před uskladněním udělat, co s kolem dělat pravidelně v průběhu zimy nebo jak ho nejlépe ochránit před vnějšími vlivy, když ho zrovna nemůžeš mít „na výstavce“ v obýváku. Tak jdeme na to!
Krok č. 1: Mytí, sušení, promazání
Zazimování začínáme tím, čím by každá jízda měla končit – umytím kola a detailní kontrolou, že všechno funguje, jak má.
Kromě umytí rámu, vidlice, řetězu nebo kazety doporučujeme před zimou vyčistit i náboje a ložiska společně s kotouči a brzdovými destičkami. Ještě předtím ale zkontroluj, že jsou tyhle komponenty v pořádku. Vytahaný řetěz nebo sježděné destičky má totiž větší smysl vyměnit za nové. To stejné platí i o pláštích – pokud zjistíš, že jsou na nich praskliny nebo jsou sježděné, doporučujeme si nekomplikovat život a zbytečně riskovat defekt a raději je vyměnit za nové. Nezapomeň, že ať už máš jakékoliv pláště v jakémkoliv provedení (duše/mlíko), měl bys je mít celou zimu permanentně nafoukané.
TIP: Zjisti o čištění kola první poslední v našem kompletním průvodci
Pokud si dal vidlici (případně tlumiči nebo teleskopce) během sezóny zabrat, doporučuje zkontrolovat, jak funguje, a případně ji rozebrat, vyčistit a namazat. Pokud si na to nevěříš, využij služeb servisu.
Servis vidlice, případně tlumiče, bys měl provádět minimálně jednou ročně. Pokud jezdíš v terénu intenzivněji, pro správné fungování se na ně doporučujeme blíže podívat alespoň dvakrát ročně. Každý výrobce vidlic i tlumičů má doporučený jiný servisní interval, proto koukni do jejich manuál(ů) a řiď se jím.
Co čím čistit?
Pro očištění rámu, kol nebo vidlice použij jemný čisticí prostředek a měkké kartáče. Nejdřív proudem vody zkrop zaschlou špínu, následně nanes čisticí prostředek a nechej (i pár minut) působit. Pak si vezmi na pomoc kartáče a postupně kolo pořádně (ale zase s citem ke komponentům) vydrhni. Nakonec myté komponenty ještě jednou opláchni.
Pro vyčištění pohonu kola včetně řetězu využíj speciální prostředky a kartáče přímo na to určené. Na řetěz doporučujeme využít myčku, která ti s dobrým čističem usnadní hromady práce. Pro vyčištění zbytku pohonu pak řetěz z kola doporučujeme sundat, aby ti nepřekážel.
Nemusí se přitom jednat o kazetu, přehazovačku nebo řetěz – ozývat se můžou i špinavé (nebo jen špatně promazané) pedály, sedlovka nebo střed.
Pro vyčištění brzd využij čistič brzd ve spreji, ideálně Isopropylalkohol. Dále pak papírové utěrky nebo čistý hadřík (nepouštějící vlákna) a malý kartáček.
TIP: Postarej se o brzdy jako profi mechanik – napovíme jak!
Vysušit? Vysušit – a to pořádně!
Nezapomeň!
Ještě předtím, než na jakýkoliv komponent začneš nanášet oleje a maziva, je důležité celé kolo perfektně vysušit. Jedině tak zajistíš maximální funkčnost nanášených prostředků, a zároveň zamezíš korozi materiálů. A jak na to?
Pokud máš kompresor nebo jakýkoliv jiný zdroj stlačeného vzduchu, využij ho. Zbavíš se vody a vlhkosti i v takových částech, kam se jinak jen těžko dostaneš. Pokud kompresor ani jiný silný zdroj stlačeného vzduchu nemáš, tak si vezmi na pomoc (papírové) utěrky nebo čisté hadry.
Co čím mazat?
Když máš kolo umyté a vysušené, na řadu přichází mazání. Zatímco rám není potřeba extra ošetřovat (případně na něj můžeš aplikovat ochranné spreje), u sedlovky, pedálů, vidlice nebo řetězu je to nutnost. Na výběru maziva záleží, a proto ho nepodceň.
- Na řetěz aplikuj olej, který je určený do mokrého počasí. Řetěz totiž lépe ochrání před vlhkostí než oleje do sucha.
- Na kluzáky vidlice nastříkej silikonovým olejem (pro ně určený). Propruž a přebytečný maz (s případnou špínou) utři. Postup opakuj, dokud papírový ubrousek nebude čistý.
- Sedlovku (v místě, kde se zasouvá do rámu) a pedály (konkrétně jejich závity) promaž pro ně určenou vazelínou. Dej si zároveň pozor, pokud máš tyhle komponenty z karbonu. V takovém případě využíj speciální pastu.
Opravy a úpravy kola během zimy
Jak už jsme nastínili dříve, offseason je ideálním obdobím na opravy kola anebo jeho „tunění“. Týkat se to může úpravy posedu, upgradu komponentů, ladění vidlice a celkového tlumení, aby perfektně fungovalo pro tvůj jizdní styl.
TIP: Bolí tě na kole zadek? Poradíme, co všechno s tím můžeš dělat
Krok č. 2: Správné skladování kola
Správné uskladnění kola je zásadní, aby nedošlo k jeho poškození – rámu, pohonu nebo plášťů – a když už ne po funkční stránce, tak minimálně po té estetické.
Pro kolo najdi ideálně suché místo s konzistentní teplotou, která se neblíží bodu mrazu. V čím teplejším a sušším místě kolo budeš skladovat, tím je to pro něj lepší.
Kolo můžeš nechat opřené, ale lze ho mít i zavěšené. Ani jeden způsob není vyloženě špatně. Pokud není zbytí a musíš kolo skladovat venku (čemuž se doporučujeme vyhnout), tak…
- ho postav pod jakoukoliv stříšku;
- pořiď na něj ochrannou plachtu;
- na klíčové komponenty (především řetěz) aplikuj větší dávku ochranného spreje proti korozi materiálů.
Krok č. 3: Pravidelná kontrola
I když se může zdát, že za správných podmínek je kolo prakticky ve stavu, kdy se na něj nemusí několik týdnů až měsíců sáhnout, opak je pravdou.
Pokud jsi v pláštích duši vyměnil za tmel, nezapomeň kola pravidelně protáčet – alespoň jednou za týden, jinak ti mlíko ztuhne a na jaře tě může nepříjemně překvapit defekt. Kola, ať už s duší, nebo s tmelem, udržuj permanentně dostatečně nafouknutá. Zároveň s protáčením kol prověř i funkčnost přehazovačky, brzd a celého pohonu.
Pokud máš na kole elektronické řazení, baterie pravidelně nabíjej a kontroluj jejich funkčnost. A když zrovna s kolem nepracuješ, měj je raději uložené mimo kolo.
TIP: Nastal čas na změnu plášťů? Dáme ti tipy, jak si vybrat ty pravé
Zazimování elektrokola
Příprava elektrokola na zazimování je o něco náročnější především z důvodu starosti o baterii. Tu před zimou plně nabij a ulož na suché místo, kde nemrzne, ale nejsou ani tropy. Ideální je pokojová teplota.
Aby nedošlo k hlubokému vybití baterie a zkrácení životnosti, alespoň jednou za měsíc ji zkontroluj a případně dobij. V dalších aspektech zazimování postupuj stejně jako u běžného kola bez baterky.
Jezdíš nebo chceš jezdit i v zimě?
Neplatí pro tebe off-season a na kole jezdíš (nebo chceš alespoň jezdit) i během zimy? V takovém případě máme pro tebe pár rad přímo z praxe.
- Investuj do zatepleného membránového oblečení a doplňků (a oblékej se raději více než méně). Teplota je mnohdy nevyzpytatelná, stejně jako rychlé změny počasí.
- Zkracuj své jízdy podle počasí – protože si nemusíš za každou cenu hrát na Rockyho a zdraví máš jen jedno.
- Využij blatníky. Ať už máš namířeno kamkoliv, počítej s tím, že se suchý a čistý domů nevrátíš. Tak proč si neusnadnit čištění kola i sebe?
- Používej reflexní prvky a světla – nemusíme připomínat, že v zimě je tma často i ve dne. Jezdit osvětlený nonstop tak dává v zimě dvojnásobný smysl. Jak dobře vidět a být na kole viděn se dozvíš v tomhle článku.
- Přezuj na pláště s agresivnějším vzorkem – jízda ve sněhu může být adrenalinovou bombou, ale často je pod ním led, na kterém ti to ujede, ani nevíš jak. Širší pláště s agresivnějším dezenem ti poskytnou lepší trakci a kontrolu.
- Nezapomínej na pitný režim a doplňování kalorií – přestože nemusíš mít takovou žízeň nebo hlad jako v třicítkách, tvé tělo během zimního sportování spotřebovává stejně energie jako v létě, protože se potřebuje zahřát. Pořiď si proto bidony, které jen tak nepromrznou, a taky dobré snacky.
Pokud si na zazimování kola nevěříš, využij jeden z našich dvou servisů. Zkušený tým ti kolo pro zimní spánek perfektně připraví, abys na jaře nemusel nic řešit, a mohl okamžitě vyjet, kdy bude hezky.