Jak zalepit a vyměnit duši u kola: Kompletní průvodce
Taky už se ti na vyjížďce stalo, že jsi píchnul nebo píchla duši a nevěděl/a co s tím? Nemusíš se ničeho obávat. V našem průvodci ti předáme nejen všechny potřebné informace, které k výměně duše nebo opravě defektu potřebuješ, ale taky potřebné sebevědomí. S námi to hravě zvládneš.
“Výměna duše je základní dovednost, kterou by měl každý cyklista ovládat.” říká Matěj Češík, servisní technik Joy.bike Hradec Králové
Obsah článku
Krok první - vyndání kola z rámu nebo vidlice
Krok druhý - sundání pláště z ráfku
Krok čtvrtý - vložení duše do pláště
Krok pátý - usazení a nafouknutí pláště
Nejčastější chyby při výměně duše a jak jim předcházet
Jak předcházet defektům na kole?
Likvidace starých plášťů a duší
Video
Co s sebou
Na defekt se musíš pořádně připravit a neustále u sebe vozit potřebné nářadí pro opravu píchlé duše. Tento set si můžeš dát do batohu nebo dresu, případně připevnit k rámu pomocí speciálního uchycovacího pásku.
Montpáky - díky kterým sundáš plášť z ráfku
Pumpička - potřebná k nafouknutí nové duše
Multiklíč - pokud máš na kole pevné osy, bez multiklíče se neobejdeš
Lepení - lepení můžeš vyměnit za náhradní duši, je to skladnější, ale pracnější
Náhradní duše - aby bylo za co měnit
Krok první - vyndání kola z rámu nebo vidlice
Prvním úkonem při defektu je vyndání kola z rámu nebo vidlice. U novějších horských kol, ale i gravelů je pevná osa. Tu si můžeš zjednodušeně představit jako šroub, který pevně spojuje rám a kolo. Pevnou osu můžeš, podle jejího typu, povolit buď inbusem nebo páčkou, podobnou jako u klasického rychloupínáku.
Pokud máš defekt na předním kole, můžeš kolo pouze vytáhnout. U zadního kola je postup následující. Ještě před povolením pevné osy je potřeba zařadit na nejmenší kolečko na kazetě, tedy nejtěžší převod. Pokud máš na přehazovačce tzv. brzdu (malou páčku - viz galerie), je potřeba ji povolit, aby šlo kolo lépe vyndat.
Tip: “Pokud jsi na trávě postav si kolo opačně (na sedlo a řidítka), aby se ti s kolem lépe manipulovalo.” doplňuje Matěj Češík, servisní technik Joy.bike Hradec Králové
Krok druhý - sundání pláště z ráfku
K tomuto kroku potřebuješ montpáky. Nejdříve prsty “odraz” plášť od ráfku aby se dovnitř lépe dostala montpáka. Delší, plochou stranou strč pod patku pláště. Pokud má montpáka na druhé straně háček, tak jej zahákni za drát výpletu. Druhou montpákou pak sundej plášť po celém obvodu z ráfku.
Tip: Pro vložení nové duše není potřeba sundávat celý plášť z ráfku. Stačí pouze jedna strana.
Jak zalepit duši
Zalepení duše je jednoduchý úkon, při kterém je ale potřeba dodržet postup, uvedený na obalu opravné sady. Nejprve smirkovým papírkem, který by měl být součástí sady, zdrsni okolí průpichu duše. Poté na toto místo nanes lepidlo v ploše velikosti záplaty a podle návodu nechej chvíli působit. Po uplynutí potřebné doby přilož záplatu na duši a na chvíli pevně stiskni, dokud lepidlo úplně nezaschne. Pak už stačí duši nafouknout pro kontrolu, jestli se zalepení duše podařilo a vložit ji zpátky do pláště.
Existují i samolepící záplaty, u kterých je jejich aplikace snadná a rychlá. Stačí pouze přiložit na duši a chvilku počkat. Toto řešení je rychlé a bez nutnosti používat lepidlo.
Krok čtvrtý - vložení duše do pláště
Před vložením nové nebo opravené duše do ráfku zkontroluj prsty vnitřek pláště, jestli v něm není nějaký trn nebo střep. Přece nechceš po pár metrech jízdy duši zalepovat znovu. Pokud je plášť čistý, vlož do něj duši, kterou je dobré si lehce přifouknout, aby šla instalace lépe.
Krok pátý - usazení a nafouknutí pláště
Plášť začni nasazovat od ventilku a po celém obvodu jej zasunuj do ráfku. Po usazení celého pláště do ráfku nafoukej duši na menší tlak. Zkontroluj, jestli plášť sedí správně v patkách ráfku a poté kolo napumpuj.
Jak nafouknout kolo na správný tlak? Na každém plášti je uvedené rozmezí, na které se daný plášť může nahustit.
Pokud jsi již zkušenější, můžeš použít CO2 pumpičku s bombičkami. Nafouknutí je rychlé, ale manipulace s touto pumpičkou chce trochu zručnosti. Hrozí přefouknutí duše a její následné roztržení. Po dojetí domů ale doporučujeme vzduch vypustil a nafoukat klasickou pumpou.
Nejčastější chyby při výměně duše a jak jim předcházet
Nezkontrolování vnitřku pláště prsty. Pokud na toto zapomeneš a v plášti bude trn nebo střep, tak je celá práce s výměnou duše zbytečná. Ostrý předmět v plášti znovu prorazí duši. Pokud s sebou nemáš lepení nebo druhou duši, budeš muset jít pěšky… Plášť před vložením duše pečlivě zkontroluj jak vizuálně a prsty ho projeď uvnitř.
Procvaknutí duše montpákou. Toto se může stát nejen začínajícím bajkerům, ale i zkušeným cyklistům a servisákům. Často se to stává u silničních nebo gravel duší, které mají v plášti méně prostoru než ty pro horská kola. Při práci s montpákami postupuj opatrně. Není potřeba používat hrubá síla a montpáku stačí zaháknout za patku ráfku. Dej si pozor na nejlevnější montpáky, které často praskají a zvyšují riziko protržení duše.
Nedostatečné usazení pláště v patkách rámu. Když pořádně nezkontroluješ usazení pláště, tak hrozí, že ti duše vyleze z ráfku mezi pláštěm. Téměř vždy to znamená, že duše praskne a celá práce s výměnou přijde vniveč. Ještě před nafouknutím kola plášť promačkej po obvodu a zkontroluj, jestli je duše usazena celá v plášti a nikde nevylézá.
Jak předcházet defektům na kole?
Otázka za zlatého bludišťáka. Říká se, že defekt je chybou jezdce, ale ne vždy je to pravda. Ostrý trn nebo dokonce hřebík na cestě neuvidíš. Naopak pokud máš podhuštěné pneumatiky, tak si o defekt doslova říkáš. Proto je důležité pravidelně kontrolovat tlak v pláštích.
Pravidelně také kontroluj stav plášťů. Probržděné nebo zpuchřelé pláště jsou velmi náchylné na vznik defektů.
Když už se ti defekt přihodí, měj vždy u sebe nářadí pro jeho opravu.
Rozdíly ventilků
V dnešní době najdeš u kol dva druhy ventilků. Klasický autoventil a uzší galuskový ventilek. Proto je potřeba vědět, jaký z těchto dvou máš na kole a přizpůsobit tomu i svojí výbavu. Pokud máš galuskový ventilek, tak si nekupuj duši s autoventilem, který je širší a nepůjde prostrčit skrz ráfek. Pokud máš na kole autoventil a koupíš duši s galuskovým ventilkem, tak ji sice prostrčíš ráfkem ale hrozí, že se ventilek poškodí o hranu ráfku.
Pumpičky jsou již běžně kompatibilní s oběma typy ventilků, ale i to je dobré zkontrolovat.
Není to nic složitého a trénink dělá mistra
Výměny duše se mnoho cyklistů bojí, ale rozhodně není čeho. Je to základní úkon, který by měl zvládnout každý. Proto doporučujeme si výměnu duše vyzkoušet nanečisto v pohodlí domova. Párkrát si to podle našeho návodu zkus a v terénu tě již žádný defekt nepřekvapí. S tímto článkem ti příští výměna zabere jen pár minut. Tak si to natrénuj.
Když nechceš duše
Předcházet defektům můžeš i bez duší. Pokud jezdíš často můžeš vyhodit duše, do pláště nalít bezdušový tmel. Není to ale tak jednoduché jak to zní. Musíš mít ráfky a pláště, které jsou uzpůsobeny pro bezdušové použití (tubeless ready). Dále je potřeba do ráfku instalovat bezdušovou pásku a bezdušový ventilek.
Výhody bezdušového systému
- Tmel zacelí díru v plášti o rozměru až 5mm
- Možnost foukání nižších tlaků
- Zlepšuje jízdní vlastnosti především v terénu
Nevýhody bezdušového systému
- V případě, že tmel nezacelí díru v plášti, musíš instalovat duši
- Častější dofukování plášťů
- Oproti duším může být složitější instalace
“Bezduše” se převážně používají u horských kol všech kategorií, právě z důvodu možnosti foukání nižších tlaků. Zvláště u závodního cross-country (XC) a endura se tlaky neustále řeší a jezdci si svá tajemství uchovávají pod pokličkou. V poslední době pronikají bezdušové systémy do oblasti gravelu. Naopak u silničních kol je využití “bezduší” zatím stále malé.
#produkty#/bezdusovy-system/