Jak vybrat kolo - kompletní průvodce od profesionálů

Láká tě začít s cyklistikou nebo pokukuješ po novém kole a nevíš, jaké kolo bude to nejvhodnější? V tomto článku ti poradíme jak vybrat to nejlepší kolo, se kterým si užiješ spoustu zábavy a dobrodružství.

“Správně vybrané kolo Vás bude bavit” říká Jakub Sychra, vedoucí prodejny v Hradci Králové

Historie jízdního kola

Historie jízdních kol

První šlapací kolo zkonstruoval v roce 1853 němec Philipp Moritz Fischer, ale nebylo patentováno. V roce 1861 zkonstruoval francouz Pierre Michaux obdobný stroj, které bylo poháněno pomocí pedálů a pevného převodu v předním kole. Následně začala výroba tzv. Velocipédu. Od té doby se stalo jízdní kolo zřejmě nejvyužívanějším dopravním prostředkem nejen na dojíždění do práce, po městě, ale také sportovním náčiním.

Kategorie kol

Jízdní kola se rozdělují do kategorií a jejich podkategorií, které určují jejich použití. Před koupí nového kola si ujasni, kde s novým kolem chcete primárně jezdit. Špatně vybraný typ kola bude limitovat a nebude tě bavit na něm jezdit. Například když chceš jezdit jen po silnici a máš ambice jezdit větší vzdálenosti, tak horské kolo nejspíš nebude to pravé ořechové. Pokud chceš kombinovat terény, je dobré si procentuálně zvědomit poměr, kde budeš jezdit a tomu přizpůsobit výběr kola. Samozřejmě, že je možné jezdit s horským kolem jen na silnici, nebo krosovým jen po lesních cestách, ale jízdní komfort nebude takový, jaký by byl na odpovídajícím kole.

Horská kola

Horská kola, zvaná také MTB, jsou určena převážně pro jízdu v terénu. Mají širší pneumatiky, aby lépe překonávaly terénní nerovnosti a odpruženou vidlici nebo dokonce i odpruženou zadní stavbu rámu. Geometrie rámu je rovněž přizpůsobená jízdě v terénu tak, aby zohledňovala podmínky, ve kterých bude kolo používáno. 

Horská kola se dělí na klasická tzv. hardtail, tedy s pevným rámem a celoodpružená. Dále je můžeme rozdělit do podkategorií na cross-country) XC, trail, enduro a downhill. Každá z podskupin má své požadavky na geometrii i komponenty.

Gravel

Gravel kola jsou nejmladší z kategorií kol, která zažívá obrovský nárůst popularity díky své široké škále použití. Štěrkové povrchy (jak už z názvu vyplívá) jsou ideálním podkladem pro tuto kategorii kol. S tímto kolem ale zvládnete i lehčí terén v lese a ani na silnici nebudete ztrácet rychlost. Na první pohled vypadají jako klasické silniční kolo s “berany” a širšími plášti. Gravel kola jsou běžně určena pro šířku plášťů 40mm a více. Geometrie rámu je přizpůsobena pro delší vyjížďky, tedy vzpřímenější a pohodlnější posed. Tato kola jsou díky univerzálnosti hojně využívána pro bikepacking.
Podobná kola jako gravel jsou cyklokrosová kola, která jsou ale převážně určená na závody a mají tak limity v průchodnosti plášťů, většinou do 35mm.

silniční kola

Silniční kola

Pokud chceš jezdit rychle po silnici, hltat kilometry a bořit jeden KOM za druhým, tak vyber silniční kolo. Jsou určena pro jízdu po asfaltových cestách, mají úzké pláště (většinou 25-28mm) a signifikantní “berany”. Dají se rovněž rozdělit do podkategorií. Závodní/výkonnostní kola, která mají agresivní posed, který je co nejvíce přizpůsobený aerodynamice a hmotnosti. Tzv. endurance silničky mají vzpřímenější posed a jsou vhodná na dlouhé vyjížďky. Dále pak speciální kola jako časovkářské a triatlonové speciály, které jsou určeny pro závodní disciplíny a jsou konstruovány pro co nejvyšší výkon.

Trekingová/krosová kola

Trekingová a krosová kola jsou odlehčenou verzí horských kol. Mají užší pláště, odpruženou vidlici s menším zdvihem a geometrií rámu podobnou silničním kolům. Jejich velká obliba spočívá v univerzálnosti, kde se dá s těmito koly jezdit. Zvládnou rychlou jízdu na silnici, ale také lehčí terén po lesních cestách. Trekingová kola bývají vybavena blatníky, nosiči a podobným příslušenstvím. 

Městská kola

Městská kola

Městská kola, jak už název napovídá, se nejlépe cítí v ulicích města. Většinou mají hladké, ale širší pláště a neotřelý vzhled, který často připomíná retro kola. Městská kola se používají na nenáročné dojíždění do práce nebo na nákup. U těchto kol není nárok na moderní technologie, musí hlavně splňovat svojí funkci a jednoduchost.

BMX a Dirt kola

Speciální kategorií jsou BMX a dirtová kola. Nejsou určeny pro zdolávání závratných vzdáleností, ale pro jízdu na rampě nebo sportovní disciplíny jako např. bikros, flatland, BMX nebo jízdu v rampě. BMX kola mají jeden převod, vysoká řidítka a speciálně upravené brzdy tak, aby šlo protáčet řidítka. Dirtová kola jsou podobná horským kolům, ale mají zpravidla jeden převod a kola do průměru 26".

BMX kola a dirt kola

Dětská kola

Výběr správného dětského kola je snad ještě více důležitý, než u těch dospělých. Rozdělujeme je podle průměru kol. Pro dítě je důležité, aby šlo postupnými kroky až ke kolům dospělým. Díky těmto postupným krokům si děti rychleji zvyknou na nové kolo a nestane se, že by pro ně nové kolo bylo až moc velké, aby ho nezvládaly ovládat. 

 

U dětských kol je důležitá váha. Při nízké váze dětí se nezřídka kdy děje, že váha kola odpovídá třeba 40% tělesné hmotnosti. Zkuste si tento údaj přepočítat na dospělého člověka a vyjde Vám až neuvěřitelná hmotnost, se kterou se děti musí potýkat. Proto je důležité vybírat dětské kolo tak, aby bylo co nejlehčí. Tím zajistíte, že bude děti jízda na kole bavit a budou ho lépe ovládat.” říká Jakub Sychra, vedoucí prodejny Joy.bike v Hradci Králové

Materiály rámu

Dalším důležitým faktorem při výběru jízdního kola je materiál rámu. Nejčastěji se při výběru nového kola setkáte se dvěmi nejrozšířenějšími materiály-hliník a karbon, ale jsou i další materiály. Zjednodušeně by se dalo říct, že hliníkové rámy jsou vhodné nejen pro začátečníky, ale i pokročilé jezdce. Karbonové rámy jsou vhodné pro zkušenější a sportovně laděné jezdce. 

 

Při výběru nového kola platí, že hranice mezi hliníkovým rámem a karbonovým je 30000-40000,-. V této cenové hladině můžete mít velmi dobře vybavený hliníkový rám nebo o něco hůře vybavený karbonový rám.” dodává Jakub Sychra, vedoucí prodejny Joy.bike v Hradci Králové. 

Hliník

Nejrozšířenější materiál rámu je hliník, respektive hliníková slitina. Hliníkový rám je pevný při zachování nízké hmotnosti. Trubky mohou být různé formované, tedy nemusí mít tvar obyčejné trubky. Dále mohou být zeslabované pro snížení váhy. Přednosti tohoto materiálu jsou především pořizovací cena. Hliníkové rámy najdete i u těch nejlevnějších kol, ale také u kol za 100 tisíc. Hliníkové rámy nepohlcují tolik vibrací jako rámy karbonové.

Hliníkový rám kola
Karbonový rám kola

Karbon

Karbonové rámy jsou v hierarchii materiálů nad těmi hliníkovými. Jejich pořizovací cena je vyšší než u těch hliníkovým a jsou lehčí. Ty nejlepší karbonové rámy mohou vážit pod 700g a mohou stál výrazně přes 100 tisíc. Další výhodou je pohodlí. Karbon umožňuje vrstvit vlákna tak, že lze docílit požadovaných jízdních vlastností. Rám může být tedy pohodlný a pohlcovat nejen drobné nerovnosti, ale také tuhý a tvrdý, což je vyžadováno třeba u závodních silničních kol. 
U mnoho lidí panuje obava, že jim karbonový rám praskne nebo že ho zlomí. Pokud už se tak stane, dá karbon opravit tak, že vlastnosti rámu budou stejné jako před nehodou. Není se tedy čeho bát.” říká Matěj Češík, vedoucí servisu Joy.bike v Hradci Králové. 

Ocel

Materiál let minulých mohlo by se zdát. Opak je pravdou. Ocelové rámy jsou využívány u mnoha výrobců jako exkluzivní základ kola. Moderní rámy mohu mít sílu stěny trubky pouze 0,4mm a váží stejně nebo dokonce i méně jak ty hliníkové. Cena takového rámu může být i 100 000,-. Většinou jsou ale používány sice zeslabované, ale méně ušlechtilé trubky. Vlastnosti ocelového rámu jsou podobné těm karbonovým. Velmi dobře pohlcují vibrace a jsou tuhé.

ocelový rám
titanový rám

Titan

Nejušlechtilejší materiál pro výrobu rámu. Titan má nejdelší únavovou křivku, což znamená že si stejné vlastnosti udrží po desítky let. Nekoroduje a proto jej není třeba lakovat. S titanovými rámu se většinou setkáme u malovýrobců a specializovaných značek, které se zabývají výrobou pouze titanových rámů.

Průměry kol u MTB

Při výběru vašeho vysněného horského kola se jistě setkáte s údajem “průměr kol”, který je uváděn v palcích. Určitě se ptáte, co to vlastně znamená a jak je to při jízdě poznat. Začněme od začátku. V poslední době převažují 29” kola, a to jak u pánských, tak i dámských kol. S koly o průměru 27,5” se setkáte u některých dámských, juniorských nebo třeba trailových kol. Co se jízdních vlastností jednotlivých průměrů kol týká, stačí nám jednoduchá fyzika. 
Velká 29” kola lépe jedou-na jedno otočení klik ujedeš větší vzdálenost. Mají větší kontaktní plochu se zemí a lépe překonávají překážky. Naopak roztáčíš větší obvodovou hmotnost. Menší, 27,5” kola jsou zase obratnější v technických, tedy točivých pasážích, protože je kolo celkově kratší. U většiny modelů kol není na výběr z obou průměrů a budeš muset zvolit jeden z nich. 
U trailových nebo enduro kol se v poslední době můžeš setkat s tzv. mullety. Jedná se o kola s rozdílným průměrem předního a zadního kola. Nejčastěji se jedná o přední kolo s průměrem 29” a zadní 27,5”. Toto řešení je ideální v točivých trailech, kdy díky velkému přednímu kolu snáz překonáš překážku a menší zadní kolo snižuje rozvor kol a tím je kolo ovladatelnější a hravější.

Odpružená vidlice Rock Shox

Výběr komponentů

Jízdní kolo je osazeno mnoho komponenty, které ovlivňují celkový jízdní dojem. Je logické, že levnější kola jsou osazeny levnějšími komponenty a se vzrůstající cenou kvalita komponentů stoupá. Rozdíly mezi levnějšími komponenty a těmi dražšími jsou váha, použité materiály a v neposlední řadě také výdrž.
U horských kol je nejčastěji zmiňovaným komponentem vidlice. V cenové hladině do 25000,- je většinou osazena pružinová odpružená vidlice, která svoji funkci splní, ale na rozdíl od vzduchové vidlice je těžší a nenabízí možnosti nastavení podle preferencí jezdce nebo terénu, ve kterém se jezdec právě pohybuje. Vzduchové vidlice bývají osazeny na horských kolech v ceně od 25000,-. 
Dalšími komponenty, které ovlivňují funkci celého kola je pohon, tedy přehazovačka a řazení. Dnes moderní jednopřevodníkové pohony hodně lidí odrazují. Není se čeho bát. Převody jsou uzpůsobeny tak, že mají stejný poměr jako u klasických dvoj nebo trojpřevodníků.

Výběr velikosti jízdních kol

Správná velikost kola je hodně individuální. U všech kol jsou velikostní tabulky, podle které zjistíte, jaká velikost by Vám měla vyhovovat. Tyto tabulky jsou ale orientační a nejsou stoprocentní. Lidé stejného vzrůstu mohou mít rozdílnou velikost kola. Záleží na tělesné konstituci. Někdo má krátké nohy, dlouhé ruce nebo dlouhý trup. 

Tak jaká je ta správná velikost? Když budeš zkoušet kolo, měla by být vzdálenost horní rámové trubky od rozkroku cca 5cm. Dalším ukazatelem správné velikosti je délka rámu. Pokud je rám dlouhý na tvojí výšku budeš na kole natažený/á, a to bude nepříjemné při delších vyjížďkách. Naopak pokud bude rám krátký, může se stát, že si při zatáčení budeš “kopat” koleny do řidítek. Správná velikost kola by měla být pohodlná na první dobrou. 

Vybrat správnou velikost kola není ani přes velikostní tabulky jednoduché. Proto se nás neboj zeptat buď přímo na prodejně nebo na dálku přes telefon nebo email.

I to nejlepší kolo na světě nebude plnit svojí funkci pokud zvolíte špatnou velikost.” říká Jakub Sychra, vedoucí prodejny Joy.bike v Hradci Králové.

Co po koupi nového kola

Koupil/a sis nové kolo? Gratulujeme. Teď už tě čekají radostné okamžiky strávených v sedle kola. Měj ale na paměti, že je potřeba se o kolo také starat a pečovat o něj. První péče následuje cca 1-3 měsíce, nebo 100 ujetých kilometrech od koupě kola. Jedná se o tzv. garanční prohlídku, kterou provedeme v našem servisu. Jde o poprodejní servis, při kterém se provádí doseřízení přehazovačky, případně přesmykače, kontrola šroubových spojů a brzd.

Jak se starat o kolo

Aby Vám kolo nebo elektrokolo sloužilo dlouho a spolehlivě, je potřeba se o něj patřičně starat. Před každou jízdou by měla předcházet kontrola, zda je vše v pořádku a kolo nevykazuje na první pohled nějaké nedostatky. 
Pravidelně nejen mazat řetěz vhodným mazivem, ale také čistit převodové ústrojí, tedy řetěz, kazetu a převodníky. V případě odpružené vidlice nebo tlumiče je potřeba pravidelně otírat kluzáky a ty mazat speciálním mazivem (např. Brunox). Aby Vám pružící komponenty (vidlice a tlumič) dlouho vydržely funkční, je třeba dodržovat servisní intervaly doporučené výrobcem. Dále pak pravidelně kontrolovat stav řetězu, opotřebení brzdových destiček.

Matěj Češík

Jak často s kolem do servisu

Kromě dodržování servisních intervalů u jednotlivých komponentů potřebuje kolo servis. Jednoduchá rovnice zní, že čím více jezdíš, tím více péče je potřeba. Minimálně bys ale měl/a servis navštívit jednou ročně. Náš zkušený mechanik kolo prohlédne, seřídí pohon, zkontroluje brzdy nebo třeba veškeré spoje.
Pokud jezdíš více, doporučujeme více servisních prohlídek ročně. Tak se neboj nás kontaktovat a objednat se k nám na servis.

Výměna komponentů

Je celkem běžnou věcí, že si cyklisté zkrášlují svá kola, tzv. tuní. Může se jednat o komponenty, které prospívají pohodlí jako například sedlo, gripy nebo o komponenty, které zlepší funkci kola např. vidlice, brzdy. Případně se může jednat o komponenty, které plní pouze vizuální funkci, tedy nějaké líbivé, barevné součástky

Tomáš Dražan

Autor článku
Ahoj, jmenuji se Tomáš a u Joy.bike pracuji jako produktový a marketingový specialista. Píšu texty, články a občas mě můžeš vidět i na prodejně v Hradci Králové. 
×

Splátková kalkulačka ESSOX