Jak správně vybrat helmu na kolo?
Cyklistická helma by měla být nedílnou součástí výbavy každého cyklisty. Člověk má hlavu jen jednu a proto je důležité ji chránit a na helmě nešetřit. Opravdu zde platí zlaté pravidlo, že čím dražší helma, tím lépe chrání hlavu při nárazu, a to díky použitým technologiím. Ale i levná přilba ochrání hlavu lépe než žádná.
Historie cyklistických helem
První cyklistické přilby byly vyvinuty v 19. století a poskytovaly pouze omezenou ochranu. Nejčastějším materiálem, ze kterého byly vyrobeny, byla kůže nebo přírodní materiály. Podobu, kterou známe dnes, dostaly helmy v 70. a 80. letech 20. století, kdy se začaly používat tvrdé skořápky ze stlačeného polystyrenu. Ke konci 90. let a začátkem 21. století se začal používat upínací systém, který umožní přesně přizpůsobit helmu na požadovanou velikost.
MTB helmy
Helmy určené pro horská kola jsou robustnější a většinou jsou opatřeny štítkem v přední části helmy. Mívají také prodlouženou týlní část pro ochranu při pádu vzad. Dají se rozdělit do podkategorií XC a trail. Přilby určené pro XC jezdce jsou podobné těm silničním. Jsou lehčí a mají více větracích otvorů. Naopak nemají tak dobře chráněný zátylek. Trailové přilby jsou uzpůsobeny na jízdu v drsnějším terénu, proto více chrání hlavu, například v případě pádu na zátylek nebo oblast spánku.
Integrální helmy
Takovou svojí skupinou jsou tzv. integrální helmy (full face), které jsou určeny pro enduro nebo downhill. Jedná se o přilby na horské kolo, které jsou vybaveny chráničem čelisti, který je “deformační” zónou při případném pádu. DH přilby se od těch čistě endurových liší svojí bytelnější konstrukcí. V poslední době jsou populární univerzální přilby s odnímatelnou čelistí. Dají se použít při jízdě na trailech nebo bikeparcích, kde slouží jako integrální přilba. Na stoupacím trailu, kde by byla integrální přilba nepohodlná, se dá odepnout chránič čelisti a je z ní klasická přilba.
Silniční helmy
Přilby pro silniční kola, ty jsou lehké s hodně větracími otvory. Velký důraz je zde kladen na aerodynamiku. Tyto helmy nejsou vhodné pro jízdu na trailech nebo enduro ježdění z důvodu menší plochy díky velkému odvětrání. Oproti přilbám pro horská kola mají také méně chráněný zátylek a zpravidla také spánkovou oblast. Silniční přilby se používají také na gravel nebo na XC (cross-country).
BMX helmy
Mají zpravidla kulatý tvar a nemají štítek. Z důvodu pevnosti nemají tolik větracích otvorů, ale mají více chráněný zátylek a spánkovou část. Tyto přilby jsou určené nejen pro BMX jezdce, ale jsou hojně využívány i na koloběžkách nebo in-line bruslích.
Dětské helmy
Nošení dětské přilby na kolo jsou povinné pro osoby mladší 18-ti let. Mívají zpravidla více chráněný zátylek a spánkovou oblast, aby lépe ochránily dětskou hlavu. Postup při výběru dětské helmy je obdobný jako u výběru té dospělé. "Helma nesmí být volná, musí na hlavě dobře sedět a netlačit. Není dobrý postup koupit dítěti větší helmu s tím, že do ní doroste. V případě pádu by neplnila svou úlohu a mohla by se i vyvléct z hlavy", říká Michal Teichman, náš produktový specialista.
Jak vybrat správnou velikost helmy
Vybrat správnou velikost je alfou a omegou funkčnosti helmy. I ta nejdražší přilba nebude plnit svou funkci pokud bude velká. Správná velikost přilby se pozná tak, že nikde netlačí. Při předklonění nezapnutá přilba nesmí spadnout z hlavy. Většina výrobců uvádí velikost helmy v číselném označení, které odpovídá obvodu hlavy. Ten se měří cca 2 centimetry nad obočím po obvodu hlavy. Výsledný údaj ale nemusí být přesný, respektive helma nemusí “sedět”, i když velikostně odpovídá. Každý má trochu jiný tvar hlavy a daná velikost nemusí vždy sednout.
Jak správně nosit helmu
Že je to jednoduché? Omyl. Když už máte správnou velikost přilby, tak neméně důležité je správně přilbu nastavit a také ji správně nosit na hlavě. Ke správnému nastavení slouží upínací kolečko v zadní části přilby, přezka a také popruhy. Správně nastavená přilba netlačí, zároveň nesmí být volná. Popruhy obepínají uši a zapínání se nesmí dostat přes bradu. Většina přileb se dá také přizpůsobit posunem vnitřní části helmy vůči skeletu. Spousta cyklistů má helmu příliš vzadu a tím si nechrání čelo. Správně nasazená helma by měla být nasazena ve stejném bodě jak se měří obvod hlavy, tedy cca 2 centimetry nad obočím.
"Helma na řidítkách, tak jak vídáme na cyklostezkách, je také špatně." říká Michal Teichman, náš produktový specialista.
Kompatibilita helem s brýlemi
Cyklistickou přilbu budete určitě vozit společně s brýlemi, jak je to ale s jejich vzájemnou kompatibilitou? V dnešní době, kdy jsou cyklistické brýle stále větší se může stát, že společně s helmou nebudou dobře pasovat. U stejné značky helmy a brýlí je riziko vzájemné kompatibility velmi malé. Platí zde ale, že nejlepší je si kombinaci přilby a brýlí reálně vyzkoušet.
Některé přilby nabízejí tvarované větrací otvory tak, že do nich lze vsunout nožičky brýlí nebo například u integrálních přileb poutko pro popruh “motokrosových” brýlí.
Jak se starat o helmu
Zdánlivě jednoduché téma však může trochu potrápit. Správná péče o přilbu dokáže její životnost i funkci prodloužit nebo naopak odhalit nějaké poškození. Je dobré přilbu pravidelně vizuálně kontrolovat, zda-li není poškozen skelet nebo další její části. Nezapomínejme ani na hygienu. Propocené vycpávky neodvádí pot tak kvalitně (nebo dokonce vůbec), což je velmi nepříjemné a pokazí Vám radost z jízdy. Proto je doporučujeme často prát, ideálně v ruce ve studené vodě. Popruhy rovněž pravidelně omývejte, protože jsou také ve styku s potem, který může být agresivní a postupem času narušit jejich celistvost.
Jak skladovat nebo převážet helmu?
Správné skladování nebo převážení přilby je stejně důležité téma jako péče o ní. Po vyjížďce je dobré helmu vysušit vnitřkem nahoru na suchém místě. Přímé sluneční paprsky nejsou vhodné. Jejich dlouhodobé působení může narušit celistvost nebo pevnost helmy. Rovněž nejsou vhodné ani vlhké sklepy, ve kterých hrozí vznik plísně ve výstelkách.
Špatný převoz přilby může způsobit její nevratné poškození. Proto je dobré při její přepravě dbát zvýšené opatrnosti. Není vhodné převážet helmu na dně zavazadlového prostoru pod těžkými batohy apod. Ideální je také používat ochranný obal, který bývá součástí nové helmy.
Kdy měnit cyklistickou helmu?
Většina lidí toto vůbec neřeší a používají svojí přilbu do konce její technické životnosti, tedy do doby, než se helma rozpadne. Přesto je dobré helmy měnit po 3-5 letech používání (z důvodu slunečního záření a pocení přilba křehne), nebo po větším pádu. Samozřejmostí je výměna přilby při jejím poškození.
In-mold
Jedná se o výrobu skeletu přilby vstřikováním stlačeného polystyrenu do polykarbonátové skořepiny za vysokých teplot a tlaků (cca 330 °C). Tím vzniká dokonalé spojení, které zvyšuje pevnost helmy.
MIPS
Bezpečnostní prvek uvnitř helmy. Vložka, která je připevněna ke skořepině pomocí elastomerů a v případě nárazu pod úhlem se tyto elastomery v přilbě natáhnou a umožní tak mírný pohyb této vložky vůči skořepině. Vložka MIPS pomáhá snížit rotační síly, které jinak působí na mozek.
WaveCel
Skládací buněčná vrstva, která vystýlá vnitřek přilby. Tato technologie se používá výlučně v přilbách Bontrager a představuje revoluci v oblasti bezpečnostních standardů. Podobně jako technologie MIPS snižuje v případě nárazu rotační síly působící na mozek.
360° Turbine Technology
Patent značky Leatt. Jedná se o podobnou technologii jako je MIPS. Technologie 360° Turbine redukuje energii rotačního nárazu o cca 40% a tím snižuje riziko poškození mozku. Zároveň tato technologie přispívá ke snížení působení kompresních sil na hlavu až o 30%.