Jak správně mazat kolo: Tipy pro dlouhou životnost
Správná údržba kola je klíčem k jeho dlouhé životnosti a bezproblémovému fungování. Základním servisním úkonem je mazání, které ti může ušetřit spousty peněz i nervů. Jaké komponenty mazat? Čím a jak často? Zjisti o mazání kola první poslední, aby ses mohl soustředit na ježdění, a ne zbytečné opravy.
Proč vlastně kolo mazat?
Správné mazání kola zásadně ovlivňuje životnost a funkci komponentů. Dobře namazaný řetěz (stejně jako ložiska) má nižší tření, což šetří materiál i tvou vynaloženou energii. Správně promazané (a nastavené) teleskopické prvky, jako jsou vidlice, tlumič nebo teleskopka zase zaručují mnohem lepší komfort jízdy.
Naopak zanedbaná údržba vede k rychlejšímu opotřebení, hlučnosti a vyšším nákladům na opravy.
Druhy maziv a olejů pro kola
Dříve, než ti doporučíme, co čím mazat a jak často, uveďme si v krátkosti, jaká maziva na kolo se běžně používají.
Oleje do suchých podmínek oceníš především během horkých letních měsíců, kdy se domů vracíš spíše zaprášený než zabahněný. Oproti olejům do mokra mají řidší konzistenci a po správné aplikaci skoro nelepí. Doporučujeme vyzkoušet Juice Lubes Dry.
Oleje do mokra jsou určené do nepříznivých podmínek. Doporučujeme je aplikovat pokaždé, když je venku nevlídno anebo nevíš, co tě během vyjížďky čeká. Aby na řetězu tyhle oleje déle vydržely, jsou hustší a lepivější. Doporučujeme vyzkoušet Juice Lubes Wet.
„All weather“ oleje jsou univerzální a hodí se především pro kola na městské dojíždění. Můžeme doporučit Juice Lubes Viking Juice.
Vosk na řetěz je alternativou k výše zmíněným olejům. Pokud ho na řetěz správně naneseš, což je oproti olejovým mazivům složitější, protože aplikace vyžaduje dvě až čtyři opakování pro dosažení kýženého efektu, vynikají velmi dlouhou výdrží. Pamatuj, že důležitá je první aplikace, kdy by měl být řetěz čistý suchý. Pro lepší aplikaci a výdrž vosku můžeš řetěz proprat v benzínu.
Mezi námi nejprodávanější vosky z naší nabídky patří Squirt 120ml chain wax a Luberetta Off-set od Ryder. Úplnou novinkou v naší nabídce, kterou jsme si zamilovali po prvním vyzkoušení, je Silca Secret Chain Blend, která slibuje:
- úsporu až 8 W/kg,
- až 25 000 km na jedno balení,
- tichý chod řetězu nebo
- prodloužení životnotnosti řetězu.
Silikonové oleje slouží pro minimalizaci tření a chrání těsnění odpružených vidlic, vzduchových tlumičů a teleskopických sedlovek.
Vazelínová maziva jsou nepostradatelná při servisu středového a hlavového složení, nábojů, ořechů nebo při montáži pedálů. Tato maziva jsou velmi dobře voděodolná a vynikají vysokou odolností vůči tlaku, což zaručuje jejich dlouhý mazací účinek. Všechna vazelínová maziva z naší nabídky najdeš na této stránce.
Karbonové pasty, jak už název napovídá, slouží k de/montáži karbonových dílů – řidítka, představec, pedály, sedlovka… pro všechny uhlíkové díly doporučujeme využít karbonovou pastu, která kromě těsnicích schopností může snížit potřebný utahovací moment až o třetinu. Pokud nemáš a vybíráš karbonovou pastu, všemi deseti můžeme doporučit Motorex Carbon Paste anebo Juice Lubes Carbon Juice.
Při používání jakéhokoliv maziva pamatuj, že každé má své specifické využití. Proto doporučujeme investovat raději do více produktů, než využívat jedno univerzální, kterým si leda tak poškodíš komponenty a snížíš jim životnost.
Správné používání maziv na jednotlivé komponenty
Každá část kola potřebuje specifické zacházení, a proto si uveďme rychlý přehled, na co u mazání jednotlivých komponentů pamatovat.
Řetěz
Řetěz představuje nejpoužívanější, a tak i nejrychleji opotřebovávaný komponent z celého kola, který je zároveň nejvíce vystavený nečistotám. Starost o něj je proto zásadní – správná péče o řetěz ti zaručí dlouhé jízdy bez otravných zvuků a především prodlouží jeho životnost.
Před samotným mazáním řetězu se ujisti, že je vyčištěný a především suchý.
K tomu prvnímu ti pomůže pračka řetězu, která ho s pomocí kvalitního čistícího prostředku jednoduše zbaví všech nečistot a odmastí ho. Pokud ji nemáš – což pro usnadnění práce doporučujeme – vezmi si na pomoc speciální kartáč na řetěz. Když ani ten nemáš, bude muset stačit starý zubní kartáček. S kvalitním prostředkem pro odmaštění řetězu pak postupně článek po článku řetěz (ideálně sundaný) vydrhni.
K vysušení řetězu pak doporučujeme využít stlačený vzduch, pomocí kterého se zbavíš veškeré vlhkosti, která by při namazání řetězu začala dělat problémy. Pomoct si taky můžeš speciálními přípravky na vytěsnění vlhkosti, jako je Juice Lubes JL69.
Olejová maziva na řetěz aplikuj rovnoměrně po celé délce. Nechej je zaschnout – ideálně přes noc – a suchým hadrem otři zbytek. U voskového maziva, které má pro řetěz ideální vlastnosti od druhé až čtvrté aplikace, se doporučujeme řídit pokyny výrobce.
Všechna maziva na řetěz, která máme v nabídce, najdeš tady.
Jak často mazat?
Olejová maziva aplikuj minimálně po každé 5 jízdě. Pamatuj, že v čím horších podmínkách jezdíš a čím častěji řadíš, tím rychleji řetěz o mazivo přichází. Většina výrobců uvádí výdrže od 80 do 150 km.
Vosková maziva nanášej opakovaně podle pokynu konkrétního výrobce. Ze zkušenosti při stálých podmínkách a již namazaném řetězu vosk aplikujeme vždy po 150–250 kilometrech.
Vidlice, tlumič, teleskopická sedlovka
Mazání vidlice, tlumiče nebo teleskopické sedlovky je zásadní pro jejich dlouhé a správné fungování. Platí u nich přitom totéž jako u řetězu – olej, tentokrát ale sillikonový – aplikuj pouze na čistý a suchý komponent, konkrétně vnitřní kluznou plochu (v oblasti těsnicího kroužku). U vidlice a tlumiče pak stačí zapružit a přebytečný olej čistou hadrou setřít.
Pokud žádný sprej na kluzáky vidlic a tlumičů nemáš, doporučujeme Juice Lubes Fork Juice nebo u nás nejprodávanější Brunox Deo.
Jak často mazat?
Pokud jsi rekreační jezdec, minimální frekvence mazání těchto komponentů je jednou ročně. Čím více ale na kole trávíš času, tím vyšší je frekvence mazání. Proto doporučujeme tyto komponenty promazat alespoň dvakrát ročně.
Nezapomeň, že vidlice, tlumiče i teleskopky mají servisní intervaly uvedené výrobci, po kterých by se měl udělat servis včetně výměny olejů – jednoduše nestačí jen mazat silikonem.
Ložiska (hlavové složení, střed, náboje…)
Mazivo, tentokrát daleko hustější a odolnější než na řetěz nebo teleskopické komponenty, patří ale i do hlavového složení, středu kola nebo nábojů. Zkrátka všude tam, kde potřebuješ zaručit minimální třecí plochu a eliminovat vlhkost.
Servis hlavového složení, středu či nábojů bývá za předpokladu, že dané komponenty bez problémů fungují, součástí velkého servisu. Ten doporučujeme absolvovat alespoň jednou ročně, ale stejně jako u servisu i ostatních komponentů platí, že čím víc na kole jezdíš, tím častěji je i tento důkladný servis potřeba.
Kromě jiného se během něj rozebere střed kola či náboje, zkontroluje se jejich stav, důkladně se vše vyčistí, vysuší, namaže speciální vazelínou a znovu dá dohromady.
Pokud se na takových servis necítíš, využíj profíky, kteří dobře ví, co dělají, a o tvé kolo se postarají jako o vlastní.
4 kroky správného čištění před namazáním komponentu
Každý komponent potřebuje jiné mazání. Všechny do jednoho ale potřebují, aby při mazání byly čisté a perfektně suché. Jedině tak má mazání skutečný význam. Jak na to správně?
- Použij odmašťovač – staré mazivo i zaschlé nečistoty samotná voda jen tak neopláchne. Musíš využít odmašťovací cyklokosmetiku.
- Kolo následně vydrhni speciálně přizpůsobenými kartáči.
- Zbytek odmašťovače opláchni vodou.
- Všechny komponenty důkladně vysuš savou látkou nebo stlačeným vzduchem
Nejčastější chyby při mazání
- Mazání špinavého/mokrého řetězu – mazivo v takovém případě na řetězu vydrží daleko méně nebo nedokáže plnit svůj účel
- Příliš mnoho maziva – přebytečné mazivo jen přitahuje špínu, proto vždycky otři nadbytek suchým hadříkem
- Nechtěná aplikace maziva na brzdy a kotouče – v případě, že se mazivo dostane do brzd nebo na kotouče, razantně se tím sníží brzdný účinek. Doporučujeme proto brzdové složení zakrývat při aplikaci maziva speciálním krytem anebo látkou, případně brzdy preventivně odmastit.
- Používání nevhodných maziv – ne každý olej je univerzální (a na WD40 úplně zapomeň), vždy vybírej podle komponentu a podmínek.