Jak si připravit kolo na sezónu - krok za krokem

Na začátku cyklistické sezóny chce každý cyklista aby jeho kolo fungovalo tak jak má. Co je potřeba udělat před první jízdou? Jak si kolo seřídit a dopřát mu alespoň základní servis? Nebo si troufneš na víc a zvládneš i náročnější servisní úkony kterými jsou výměna brzdových destiček nebo řetězu? Posviť si na tyto i další servisní úkony díky našemu novému článku a vylaď si kolo tak, že bude šlapat jako švýcarské hodinky.

Co je třeba udělat před první jízdou?

Venku vysvitly první teplé sluneční paprsky a ty se chceš projet na svém milovaném kole. Co vše bys měl zkontrolovat aby tě nenechalo ve štychu? 

Kontrola plášťů a duší

Prvním kontrolním bodem jsou pláště. Zkontroluj, zda ti během zimy nepopraskaly nebo nevykazují další nežádoucí defekty jako například probržděné plochy apod. Po vizuální kontrole plášťů se přesuň ke kontrole tlaku v pneumatikách. po zimě je běžné, že pláště ztratily půvotní tlak a je potřeba je nahustit na správný tlak. 

Jaký je vlastně ten správný tlak? To je otázka, kterou řeší každý cyklista a odpověď na ní není jednoznačná. Každému cyklistovi bude vyhovovat jiná hodnota. U horských kol se dá zjednodušeně říci, že nižší tlak bude v terénu pohodlnější, ale bude hrozit riziko procvaknutí duše o kořen. Naopak vyšší tlak lépe pojede po asfaltu, ale v terénu budou kola odskakovat. 
Důležitá je i váha jezdce. Lehčí jezdci mohou foukat nižší tlaky a naopak těžší jezdci by měli foukat vyšší tlaky.

Pokud jezdíš bezdušový systém, tedy kdy v plášti není vložena klasická duše, ale pomocí pásky je utěsněný ráfek a přidaný tmel, můžeš foukat nižší tlaky než na klasických duších. Tím se zlepší jízdní vlastnosti v terénu a navíc se díky tmelu snižuje riziko defektu, který tmel zacelí.

Kontrola pohonu

Zajistit správný stav pohonu je nedílnou součástí údržby kola. Kontrola pohonu spočívá ve vizuální i funkční stránce. Vizuální kontrola probíhá stejně jako u plášťů. Zkontroluj, zda není řetěz po zimě rezavý a zda je namazaný. Dále je dobré zkontroloval lanka, jestli nejsou narušená nebo roztřepená.

Jak správně seřídit přehazovačku se dozvíš níže v tomto článku.

Kontrola brzd

Správná funkce brzd nejdůležitějším faktorem pro bezpečnou jízdu. Kontrola brzd probíhá jak vizuálně, tak i mechanicky. V případě kotoučových brzd nejprve zkontroluj opotřebení brzdových destiček, které se nacházejí vně brzdových třmenů. Brzdové destičky nesmějí být tzv. sjeté, tedy musí na nich být dostatek materiálu brzdové směsi. V případě, že mají méně než 1mm materiálu je potřeba je vyměnit. Pokud mají brzdové destičky ještě hodně materiálu, ale přesto se páka při zmáčknutí propadá až ke gripu, bude brzda zavzdušněna. Tento servisní úkon doporučujeme přenechat odbornému servisu.

Správný postup výměny brzdových destiček nejdeš níže.

Zkušební jízda

Pokud jsi vše výše uvedeného zkontroloval/a, tak je dobré funkčnost kola vyzkoušet krátkou zkušební jízdou. Jestli vše funguje jak má, můžeš vyrazit na projížďku.

Jak na servis kola

Chceš si připravit kolo na sezónu sám a cítíš se i na náročnější servisní úkony? Pomůžeme ti správně vyladit své kolo, aby tvojí jedinou starostí bylo to, kam dnes pojedeš.

Jak seřídit přehazovačku

Správná funkce přehazovačky je základním pilířem spokojené jízdy. Není nic horšího, pokud řetěz přeskakuje po kazetě nebo nejde spolehlivě a rychle zařadit. Nejen že tě jízda na kole nebude bavit, hrozí ale i poškození dalších dílů jako je přehazovačka nebo prasknutí řetězu. Proto ti poradíme, jak si seřídit přehazovačku bez nutnosti navštívit servis.

Seřízení přehazovačky se provádí pomocí tří stavěcích šroubů na přehazovačce. Většinou bývají umístěny v poměru 2:1, a to konkrétně 2 šrouby dorazů a jeden šroub pro doladění vzdálenosti horní kladky vůči kazetě. 

Dorazové šrouby jsou označeny písmeny H a L. Díky správnému nastavení šroubu L řetěz nazapadne za kazetu při zařazení na největším pastorku a šroub s označený písmenem H nezapadne mezi nejmenší pastorek a rám. 

Nejprve seřizuj doraz H. Nejlepší postup je zařadit nejmenší pastorek na kazetě (tedy nejtěžší převod) a povolit šroub, který uchycuje lanko. Tím snížíš napětí a podaří se ti citlivěji přehazovačku seřídit. Po povolení lanka zkontroluj řadící páčku a její stavěcí šroub případně zašroubuj. Poté už se můžeš pustit do seřizování. Horní kladka přehazovačky musí být v jedné linii s nejmenším pastorkem na kazetě. Toho docílíš šroubem s označením H, kterým jemně otáčíš až bude v požadované linii. Poté můžeš upevnit lanko k přehazovačce.

Druhý dorazový šroub s označením L se seřizuje obdobným postupem. Opatrně zařaď na největší pastorek na kazetě (nejlehčí převod) a opět musí být horní kladka přehazovačky v jedné linii s pastorkem. Dotažení dorazového šroubu zamezíš spadnutí řetězu mezi kazetu a výplet.

Třetím šroubem seřizuješ vzdálenost horní kladky od největšího pastorku kazety. Správná vzdálenost je u 12-ti rychlostních přehazovaček Shimano vyznačena ryskou na ramínku přehazovačky. U přehazovaček Sram je ke správnému nastavení této vzdálenosti určený plastová měrka, který je dodávaný společně s kazetou.

Pokud jsi postupoval/a správně, tak je přehazovačka správně nastavená. Jestli však řazení stále není plynulé, lze napnout lanko pomocí stavěcího šroubu na řadící páčce nebo v případě silničního a gravel řazení na přehazovačce. 

Jak vyměnit řetěz

Každý řetěz se používáním natahuje a při dosažení určitého natáhnutí je třeba jej vyměnit. Pro kontrolu tohoto natáhnutí slouží měrka řetězu, díky které zamezíš poškození i ostatních komponentů jakými jsou kazeta a převodníky. V případě, že je řetěz vytahaný nad míru, tak právě tyto komponenty poškodí tak, že s novým řetězem budou tzv. střílet a pohon nebude správně fungovat. Míru natáhnutí pravidelně kontroluj. Na vytáhnutí řetězu působí mnoho faktorů, jako například váha jezdce, styl řazení a v neposlední řadě i péče o něj. Proto nejde říci, kolik přesně řetěz vydrží kilometrů. 

Výměnu řetězu je vcelku jednoduchý úkon. Vždy ale budeš potřebovat nýtovačku řetězu, kterou zkrátíš nový řetěz na požadovanou délku. Délka řetězu je závislá na počtu zubů na kazetě a převodníku (převodnících) a délce zadní stavby. Správnou délku lze určit dvěma způsoby. Prvním je metoda velká-velká, tedy velký převodník a velký pastorek na kazetě. Řetěz omotej okolo velkého pastorku kazety bez protažení kladkami přehazovačky a velkého převodníku. K této délce připočítej ještě dva články. Tento způsob je vhodný pro pohony s přesmykačem.

Druhým způsobem, který se používá u jednopřevodníkových pohonů nebo u celoodpružených kol můžeme zjednodušeně nazvat malá-velká. Řetěz omotáme kolem převodníku a kazety a provlečeme ramínkem přehazovačky. Délku nastav tak, aby se horní kladka nedotýkala spodní linie řetězu, ale mezera byla co nejmenší. Tím si zajistíš dostatečně dlouhý řetěz i pro celoodpružená kola, u kterých je potřeba počítat s pohybem zadní stavby a stlačováním tlumiče.

Tip:Řetězy Shimano jsou směrové, to znamená, že je potřeba dodržet správný směr. Zní to možná komplikovaně, ale je to jednoduché. Pokud nasadíš řetěz nápisem k sobě, máš vyhráno.” dodává Matěj Češík, servisní technik Joy.bike Hradec Králové.

Matěj Češík, mechanik Joy.bike Hradec Králové

#produkty#/retezy/

Jak vyměnit brzdové destičky

Výměna brzdových destiček je již složitější úkon, ale s tímto návodem ho hravě zvládneš. Nejprve je nutné odšroubovat třmen z rámu, ke kterému je připevněn pomocí dvou šroubů. Následně je třeba vyjmout závlačku, která drží destičku v brzdovém třmenu. Jsou dva druhy závlaček. Buď se závitem nebo je zajištěna ohnutím. Poté už stačí vyměnit staré brzdové destičky za nové, zajistit závlačkou a připevnit třmen šrouby k rámu. Pokud jsou brzdové destičky příliš blízko kotouči je potřeba je opatrně roztáhnout nějakým plochým a neostrým předmětem. Nehrozí tím poškození pístků. Poté vycentruj destičky vůči brzdovému kotouči.

 

Jak vyměnit plášť nebo duši

Opotřebované pláště bez vzorku nebo s jinými defekty neplní svojí funkci tak, jak potřebuješ. Hrozí velké riziko defektů a v terénu nebudou dobře držet. Pláště je dobré pravidelně kontrolovat a předejít tak nepříjemnostem. Výměna pláště a duše je základní dovedností, každého cyklisty. Na vyjížďce se může komukoliv stát, že píchne duši a proto by to měl zvládnout každý. 

Postup výměny je jednoduchý. Vždy je potřeba kolo odmontovat z rámu, ke kterému je upevněno buď rychloupínákem nebo pevnou osou. U klasického rychloupínáku je postup o něco jednodušší a nevyžaduje žádné nářadí. Novější horská nebo gravel kola již mají pevné osy, kterou mohou být na principu rychloupínáku, tedy s páčkou, která se odtáhne a osa vyšroubuje. Některé pevné osy ale nemají páčku, ale inbusovou hlavičku. Proto je dobré s sebou vodit i malé nářadí.

Po odmontování kola z rámu (nebo vidlice) vyfoukni duši. V případě defektu v duši již žádný tlak nebude nebo jen velmi malý. Poté prsty promačkej boky pláště aby se odlepily od ráfku a montpákou postupně vytlačuj jednu stranu pláště z ráfku. V případě defektu duše už stačí vyjmout píchlou duši a nahradit novou, kterou před vložením do ráfku mírně napumpuj. 

Tip:Před vložením nové duše prsty zkontroluj, jestli není uvnitř pláště ostrý předmět, který by propích i novou duši” radí Matěj Češík, servisní technik Joy.bike Hradec Králové.

Matěj Češík, mechanik Joy.bike Hradec Králové

Pak už jen stačí plášť nahodit do ráfku, usadit patky a nafouknout. Pokud měníš plášť je postup totožný jako při výměně duše jen s tím rozdílem, že z ráfku sundáš celý plášť. Opět si zde pomůžeš montpákami.

Jak umýt kolo

Jízda v terénu obnáší i méně radostné chvíle každého cyklisty, kterými jsou umývání kola. Jak je tato činnost pro všechny neoblíbená, tak je důležitá pro správnou funkci kola. Jak správně umýt kolo tak, aby bylo nejen čisté, ale i funkční? Základem je vhodný mycí prostředek

Vybírat můžeš z univerzálních čističů nebo speciálních čističů na rámy nebo na pohon. Stačí tedy nanést vrstvu mycího prostředku, chvilku počkat a kartáčem nebo houbou kolo umýt. Používat můžeš speciální kartáče na rám, pláště nebo na pastorky kazety.

Další důležitou součástí mytí kola je očista převodového ústrojí, tedy kazety, řetězu a převodníků. Řetěz čistíme pomocí tzv. pračky na řetěz, do které se nalévá čistící prostředek, který jej zbaví mastnoty a nečistot. Kazetu a převodníky vyčistíme pomocí vhodných kartáčů s drsnějšími štětinami.

Dalšími komponenty, které je dobré pravidelně čistit je odpružená vidlice, tlumič a brzdy. Správnou péčí o tyto komponenty prodlužujeme jejich životnost a samozřejmě je udržujeme funkční a spolehlivé.

#produkty#/cisteni-kola/

Jak správné namazat kolo

Po každé očistě kola musí následovat vysušení a namazání pohyblivých částí kola. Proč je dobré kolo nechat vysušit? Na mokrých komponentech mazivo nebude dobře “držet”, vodou se zředí a funkce maziva bude minimální. Pro různé komponenty jsou vhodná různá maziva. Ať už se jedná o řetěz, brzdy, pružení každý komponent si žádá jinou péči. Na WD40 rovnou zapomeň.

Na vysušení řetězu je nejlepší kompresor, se kterým je tento úkon hračkou. Jelikož ale každý nemá kompresor postačí suchý savý hadřík, který rovněž splní svou funkci. Po vysušení řetězu už stačí namazat vhodným přípravkem. Existuje mnoho maziv podle podmínek, ať už do sucha, do mokra nebo třeba do zimy. V dnešní době jsou moderní i vosky, které nezanášejí řetěz nečistotami. Vybrat to správné se může zdát být složité, ale důležitější než čím řetěz namazat je ho opravdu namazat. 

Odpružené vidlice, tlumiče a teleskopické sedlovky je třeba ošetřovat speciálním mazivem, které se nanášejí na gufera a pístnice. K tomuto ošetření je vhodné mazivo např. Brunox. Po jeho aplikace stačí párkrát propružit a zbytek maziva otřít. 
Nezapomínej ale, že odpružené vidlice a tlumiče mají servisní intervaly, které jsou přesně předepsané výrobcem. Proto při dosažení těchto intervalů nech vidlici nebo tlumič odborníkům v autorizovaných servisních střediscích.

Kotouče se ošetřují speciální sprejem na brzdy, který je zbaví nečistot a mastnoty. Pro pohyblivé části jako například čepy přehazovačky apod. lze použít například teflonový sprej.

U veškerého mazání platí, že nestačí jen namazat a nechat být, ale je potřeba přebytečné mazivo otřít. 

#produkty#/maziva-a-oleje/

Pokud si netroufáš na servisní úkony, tak nezoufej. V našem servisu dostane tvůj miláček tu nejlepší péči. Stačí nás kontaktovat a objednat si servisní prohlídku.

Tomáš Dražan

Autor článku
Ahoj, jmenuji se Tomáš a u Joy.bike pracuji jako produktový a marketingový specialista. Píšu texty, články a občas mě můžeš vidět i na prodejně v Hradci Králové. 
×

Splátková kalkulačka ESSOX