Jak čistit a umývat kolo: Kompletní průvodce
Určitě nám dáš za pravdu, že mytí kola patří mezi ty méně oblíbené činnosti, které jsou spojeny s cyklistikou. V tomto článku ti ukážeme, jak kolo umýt tak, aby bylo čisté a nezabralo ti to celý den. Dáme ti tipy jak kolo správně zbavit všech nečistot a namazat tak, aby bylo znovu připravené na další vyjížďku.
Video
Co budeš potřebovat?
Připrav se, že na pečlivé umytí kola budeš potřebovat specifické kartáče, které ti usnadní práci a ušetří čas. Pamatuj, že jeden kartáč na celé kolo nestačí, proto jsou nejlepší volbou celé sady, ve kterých najdeš kartáč na rám, kartáč na převody, menší kartáč na hůře přístupná místa nebo třeba kartáč na pláště.
Praktickým pomocníkem při údržbě a mytí kola je pračka řetězu. Jednoduchý nástroj, do kterého naliješ čistící prostředek a kartáčky uvnitř pračky odstraní z řetězu veškerou nečistotu.
Ke kartáčům si pořiď i kvalitní čistič, který je šetrný ke komponentům a v dnešní době i k životnímu prostředí. Dobrým pomocníkem jsou i odmašťovače na řetěz a pohon (kazetu a převodníky), které fungují lépe než na klasické čističe.
Aby ti kolo lépe drželo, nepadalo a manipulace byla jednodušší tak je dobré pořídit si nějaký stojan na kolo. Pokud si chceš kolo servisovat sám/sama doma, tak si pořiď přenosný montážní stojan. Jestli si na složitější servisní úkony netroufáš, postačí obyčejný stojan za kolo.
Krok první - příprava
Najdi si vhodné místo, kde můžeš kolo umýt. Postačí malý dvorek nebo jen tak na chodníku. Díky biologicky odbouratelným prostředkům po tobě nezůstane téměř žádná stopa. Pokud máš možnost tekoucí vody z hadice, tak je to nejlepší řešení, ale postačí i obyčejný kbelík. Použití vapky (vysokotlakého čističe) spíše nedoporučujeme, ale jestli se pro ni rozhodneš, tak si počínej s velkou opatrností. Hrozí, že se ti proud vody dostane do ložisek a tím se nenávratně poškodí.
Existují ale i vapky, které jsou určeny pro mytí kol. Disponují nižším tlakem, který je šetrný k ložiskům a jiným pohyblivým komponentům.
Krok druhý - předmytí
Pokud je tvé kolo pokryto nánosem bláta, začni tím, že ho opláchneš a odstraníš co nejvíce špíny. Pro jednotlivé části kola použij speciální čisticí prostředky a kartáče například od značek Juice Lubes nebo Peaty´s. Rám čisti jemným kartáčem, který nepoškodí lak, zatímco na ráfky a pláště můžeš bez obav použít tvrdší kartáč.
Krok třetí - čištění řetězu a pohonu
Na řetěz a pohon nanes odmašťovací prostředek a nech chvíli působit. Pokud máš myčku řetězu tak v ní vyper řetěz, aby se vyplavily nečistoty, které jsou uvnitř článků řetězu. Menším a tvrdým kartáčem vyčisti kazetu, převodníky a nezapomeň ani na kladky přehazovačky.
Při čištění mastných částí kola dej pozor, aby se vyplavující se mastnota nedostala na brzdové kotouče nebo destičky. Pokud by se tyto komponenty zamastily hrozí ztráta funkčnosti brzd. Příznakem mastných kotoučů a destiček je jejich pískání.
Krok čtvrtý - čištění rámu a komponentů
Na rám aplikuj čistič a měkkým kartáčem, který nepoškrábe lak. Stejně postupuj u vidlice a dalších komponentů. Při hodně zabláceném kole budeš muset tento úkon opakovat do doby, než bude celé kolo čisté.
Nezapomeň ani na hůře přístupná místa jako je například zadní stavba u celoodpruženého kola. Svou pozornost zaměř i na odvodňovací otvor, který se nachází na rámu pod šlapacím středem. Udržuj ho čistý, aby případná voda mohla z rámu odtékat.
Krok pátý - opláchnutí
Po důkladné očištění kolo opláchni čistou vodou. Nejlepší je použití kyblíku s čistou vodou nebo zahradní hadici s malým proudem vody. Pokud máš vapku, tak umytí kola bude sice rychlejší, ale zároveň hrozí, že se voda dostane i do komponentů nebo ložisek, což vede k rapidnímu zkrácení jejich životnosti nebo dokonce jejich přímému poškození.
Krok šestý - vysušení
Po pečlivém umytí kola je potřeba jej vysušit tak, aby komponenty nekorodovaly. Nejlepším pomocníkem je kompresor, kterým vyfoukáš nežádoucí vodu i z hůře přístupných komponentů. Pokud nemáš kompresor, zkus kolo oklepat nebo vysušit na slunci a pomocí hadříku otřít zbylé kapky vody.
Tip: “Pokud chceš mít 100% jistotu že v pohyblivých částech kola nezůstala vlhkost, můžeš použít vytěsňovač vlhkosti od značky Juice Lubes. Ten nejen že odstraní vlhkost, ale komponenty i namaže ochranným olejem.” doporučuje Matěj Češík, mechanik Joy.bike Hradec Králové
Krok sedmý - mazání
Když máš kolo umyté a suché je potřeba namazat a ošetřit jednotlivé komponenty. Pečlivé a pravidelné mazání jednotlivých součástí jízdního kola prodlouží jejich zivotnost. Pro různé komponenty jsou vhodná různá maziva. Ať už se jedná o řetěz, brzdy nebo pružení, každý komponent si žádá jinou péči.
Neexistuje žádné univerzální mazivo, se kterým by se dalo promazal celé kolo, které funguje dokonale. Určitě se vyhni známému WD-40, které ti při mazání kola příliš nepomůže. Využít ho ale můžeš při povolení zarezlých šroubů.
#produkty#/maziva-a-oleje/
Mazání řetězu - maziv na řetěz je nepřeberné množství. Vybírat můžeš podle podmínek ve kterých budeš jezdit (sucho, mokro nebo zima) až po maziva s různými příměsi látek nebo částic pro lepší tření. Velmi oblíbená jsou i maziva na bázi vosku, na který se nezachytávají nečistoty. Z vlastních zkušeností doporučujeme vosky Squirt, které fungují skvěle.
Pravidelnou údržbou řetězu prodloužíš jeho životnost.
Mazivo na odpružení - odpružené vidlice, tlumiče a teleskopické sedlovky je třeba ošetřovat speciálním mazivem, které se nanášejí na gufera a pístnice. Díky svému složení nejen že očistí kluzáky od jemného prachu, ale také je namaže společně s gufery. Ochráníš tak své odpružení proti poškození. K tomuto ošetření je vhodné mazivo od Juice Lubes nebo Brunox. Po jeho aplikaci stačí párkrát propružit a zbytek maziva otřít.
Ochrana rámu - pokud chceš svůj rám ochránit proti ulpívajícímu blátu nebo prachu, můžeš použít leštící spreje, které nejen že rozzáří tvé kolo, ale také odpuzují nečistoty.
Proti poškrábání rámu od bláta a kamínků doporučujeme použít ochrannou fólii.
Krok osmý - zkušební jízda
Když máš kolo umyté a namazané, nazapomeň na zkušební jízdu. Zjistíš tak, jestli komponenty fungují správně nebo jestli se na brzdové destičky nedostala mastnota a nepískají.
Jak vyměnit brzdové destičky se dozvíš v tomto článku.
Jak na elektrokola?
Mytí elektrokola je podobné jako mytí běžného jízdního kola, ale je třeba věnovat zvláštní pozornost elektrickým částem, aby nedošlo k jejich poškození. Nikdy nepoužívej větší tlak vody v oblasti baterie a motoru, proto nedoporučujeme používat vapku. Na elektrokola můžeš použít standardní cyklo kosmetiku, která se používá na jízdní kola.
Jak často mýt kolo?
Mytí kola nemá časové intervaly, kdy je potřeba ho provádět. Zanedbání ale může vést k poškození komponentů. Důkladné mytí by mělo vždy následovat po bahnité projížďce na horském kole. Je třeba, obzvlášť pohon, důkladně očisti tak, aby se nevytvářela tzv. brusná pasta, která vzniká tak, že se na mazivo chytá prach nebo písek a odírá jednotlivé komponenty. Tím rapidně zkracuješ jejich životnost.
U silničního kola by očista kola měla následovat vždy po deštivé vyjížďce. Kdy je důležité hlavně vysušení a následné namazání komponentů. Ochráníš tak své kolo před korozí.
Časté chyby při mytí kola - shrnutí
Mastnota na brzdách - při mytí si hlídej, aby se vyplavující se mastnota nedostala na třmeny kotoučových brzd a brzdové kotouče. Pro jistotu je můžeš po čištění kola očistit sprejem na brzdy nebo isopropylalkoholem, který kotouče zbaví veškeré mastnoty.
Mytí vapkou - vysokotlaký čistič ti sice ušetří čas, ale pokud nešetrně namíříš proud tlaku na citlivé komponenty jakými jsou například ložiska, nebo elektrické díly, tak hrozí jejich poškození.
Nevhodné kartáče - při volbě nevhodného kartáče, především na rám, hrozí poškození (poškrábání) komponentů. Vždy používej více kartáčů o různé tvrdosti. Měkké na rám a vidlici. Tvrdé kartáče používej na pláště a ráfky. Je také dobré používat jiné kartáče na mastné komponenty. Nehrozí tak zanesení mastnoty na komponenty kola, kde je mastnota nežádoucí.
Nedostatečné vysušení - špatně vysušené nebo úplně mokré kolo může vést k rezivění a korozi kovových částí.
Nedostatečné mazání - pokud čisté kolo nenamažeš vhodnými mazivy, komponenty nebudou fungovat správně. Zvyšuje se tření pohyblivých komponentů a hrozí jejich poškození. V případě nenamazaného řetězu se budou z tvého kola ozývat nepříjemné zvuky a řazení nebude tak hladké.
Nadměrné mazání - ani přílišné mazání není správnou cestou ke spolehlivě fungujícímu kolu. Zvláště u řetězu hrozí, že se zanese nečistotami, které odírají kazetu a převodníky.
Čištění kola není nic složitého, při dodržení našich rad nehrozí, že by se poškodilo. Pokud si s něčím nevíš rady nebo potřebuješ vybavení k mytí a mazivo, tak se za námi zastav na prodejnách v Hradci Králové a Úpici.