Jak být vidět: Průvodce světly a reflexními prvky na kole
Ať už jezdíš v městské džungli, mezi městy, nebo v terénu, viditelnost je klíčovým prvkem bezpečnosti každého cyklisty. Bez ohledu na to, jestli je den, nebo noc, jasno, nebo zataženo, světla a obecně reflexní prvky můžou rozhodnout o tom, jestli tě ostatní účastníci provozu – nejenom řidiči – včas zaregistrují. Jak si vybrat ideální světla a reflexní prvky pro tvůj styl ježdění? A jak je správně používat i vzhledem k předpisům?
Jaké druhy světel a reflexních prvků máme?
Existuje celá řada možností, jak být na kole vidět. Každý z druhů reflexních prvků i světel vlastní recept na to, jak zlepšit tvou viditelnost v různých podmínkách. Uvedeme si ty nejzákladnější…
Přední světla na kolo
Nezbytnost pro každého cyklistu. Přední světlo slouží nejen k tomu, abys viděl, kam jedeš, ale taky aby tě viděli ostatní. Na trhu najdeš světla stovky výrobců. Od malých LED svítilen pro městské ježdění po ulicích, kde je i v noci dostatek světla, a tak budou sloužit spíše k upozornění protijedoucích, až po opravdu silná světla pro jízdu v naprosté tmě, kdy potřebuješ vše dobře a co nejdříve vidět.
Zadní světla na kolo
Stejná nezbytnost jako přední světlo. Důležité je, aby bylo dostatečně jasné, aby tě řidiči viděli, zejména během snížené viditelnosti nebo ve tmě. Nejčastěji používaným zadním světlem jsou červená LED světla, která jsou buď statická, nebo blikající.
Výběr světla na kolo podle prostředí
- Městská jízda: Pokud jezdíš převážně po osvětlených městských ulicích, stačí ti světlo s nižší svítivostí, například kolem 100–300 lumenů. Důležité je mít dobře viditelné zadní světlo (tzn. nezakryté podsedlovou brašnou, případně blatníkem).
- Jízda mimo město: Pro jízdu v hůře osvětlených nebo vůbec neosvětlených oblastech je potřeba světlo se svítivostí alespoň 500–1000 lumenů. To už dostatečně osvětlí cestu před tebou. Pamatuj taky na silné zadní světlo.
- Jízda v terénu: Pokud máš v oblibě jízdu na trailech a chceš jezdit i za soumraku, případně v noci, investuj do takového světla, které má dosvit alespoň 10 metrů a nabízí širší paprsek. Právě takové ti pomůže vidět vše dostatečně dopředu i při vyšších rychlostech.
Reflexní oblečení a další prvky
Dnes je už standardem, že většina výrobců cyklo oblečení a doplňků pracuje s reflexními prvky – ať už se jedná o boty, kalhoty, bundy anebo dokonce helmy. Důvod je prostý – i sebelepší světlo na tebe upozorní zezadu a zepředu, ale z boku pořád budeš vidět minimálně. Pro zlepšení viditelnosti, zvláště na nepřehledných silnicích s hustou dopravou, doporučujeme používat taky reflexní pásky.
Jsou lehké a flexibilní, což znamená, že jednak po pár minutách nepoznáš, že je na sobě máš, a jednak si je můžeš připnout jak na rukávy, tak nad kotníky. Nedoporučujeme je naopak dávat na jakoukoliv část kola. Při troše (ne)štěstí se ti můžou uvolnit a třeba ti spadnout do pohonu nebo se zamotat do výpletů.
Další prvkem, který výrazně zvýší tvou viditelnost jak na silnici, tak kdekoliv jinde, je vesta. A nemyslíme reflexní vestu ze stavby (i když v krajních případech i ta splní svou funkci). Moderní cyklistické reflexní vesty jsou lehké, snadno sbalitelné (třeba do podsedlové brašny) a můžou ti výrazně zvýšit teplotní komfort třeba během delšího sjezdu, nebo když se náhle změní počasí.
TIP: Vyber si oblečení na kolo od renomovaných značek jako FiveTen, First Degree, Horsefeathers, Leatt nebo TSG.
Právní požadavky a normy
Zákony týkající se osvětlení a reflexních prvků na kole se v každé zemi mírně liší. V evropských státech platí, že osvětlení za jízdy během dne není nutné, ale my ho alespoň všude tam, kde nejste na cestách sami, doporučujeme. Naopak všeobecně platí, že za zhoršených světelných podmínek je povinnost cyklisty mít jak přední, tak zadní osvětlení. Reflexní prvky pak musíš vozit ať je pravé poledne, nebo půlnoc.
Co přesně říká český zákon o osvětlení na kole?
Česká legislativa je v rámci osvětlení na kole poměrně otevřená. Říká, že cyklista je povinen používat bílé přední světlo a červené zadní světlo při snížené viditelnosti. A výdrž světel musí být minimálně 1,5 hodiny. Intenzitu světla ale nezmiňuje.
Zároveň je dobré brát v potaz další povinnou výbavu (nejen) pro jízdu za šera nebo tmy. Jedná se o:
- zadní odrazku červené barvy (může být kombinována se zadním červeným světlem),
- přední odrazku bílé barvy,
- odrazky oranžové barvy (autožluť) na obou stranách pedálů – můžou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
- na paprscích předního nebo zadního kola (anebo obou) nejméně jednu boční odrazku oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola – můžou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola, na bocích plášťů, na koncích blatníků nebo bočních částech oblečení jezdce.
Více o povinné výbavě na kolo se dozvíš na stránkách Besipu.
Právní požadavky v dalších zemích
Jak už jsme napsali výše, nařízení nejen o osvětlení cyklistů, ale i další povinné výbavě, se v každé zemi mírně liší. Zvonek, helma, odrazky… je toho spoustu, za co můžete dostat napomenutí, nebo i mastnou pokutu. Proto pokud budeš vyrážet za hranice a plánuješ aktivněji jezdit, doporučujeme ti zjistit přesné požadavky, co bys na kole s sebou měl mít.
Jak vybrat světla na kolo
Výběr správných světel a reflexních prvků nesouvisí jen s tím, kde a kdy jezdíš, jak dlouho tvé švihy trvají ale řídit se doporučujeme i typem kola. Mezi základní parametry, podle kterých bys měl vybírat, patří…
Svítivost
U svítivosti světel (především pro ty přední) platí jednoduché pravidlo: čím vyšší, tím lepší. Pokud jezdíš v osvětleném prostoru (např. města) a chceš na sebe především upozornit, stačí ti osvětlení do 300 lumenů. Pokud jezdíš ve tmě na cyklostezkách, mimo město nebo dokonce v přírodě, vybírej světla se svítivostí alespoň 700 lm.
Výdrž baterie
Výrobci často uvádí maximální výdrž baterie při nejnižší svítivosti světla. To se může pohybovat kolem 140 lm – což nestačí. Proto se spíš zaměř na výdrž baterie při svítivosti alespoň 300 lm. Zároveň vezmi v potaz, že u menších světel často intenzita světelného toku postupně klesá, a to z důvodu zahřátí. Proto pokud chceš jezdit v bezpečí déle a v naprosté tmě, potřebuješ světlo s výrazně větší svítivostí a(nebo) výdrží baterie.
Způsob nabíjení
Na první pohled možná drobnost, která ale při bikepackingu může hrát zásadní roli. Nám se nejvíce osvědčila taková světla, která mají vyjímatelné baterie a která zároveň můžeš nabíjet pomocí USB.
Celkové zpracování
Vodě a prachu (lépe řečeno bordelu) odolná světla jsou dnes už standardem i u základních modelů renomovaných značek. Nemusíš totiž jet mokrým trailem, abys zadní stavbu včetně sedlovky (a tím pádem i světla) měl zašpiněné, jen co šlápneš do pedálů. Stačí mokrá silnice. Stejně tak je důležitá odolnost světla při pádu. Jestli vybrat plast nebo kov, necháme na tobě, ale doporučujeme investovat do pevnějších kovových.
Instalace a údržba světla na kolo
Jak nainstalovat světla na kolo?
Přední světlo by mělo být umístěné na řídítkách a namířené přímo před tebe. Vyhni se nasměrování světla příliš nahoru, aby neoslepovalo ostatní, nebo dolů, kde nebude dostatečně osvětlovat cestu. Pokud chceš používat pro osvětlení (dostatečně silnou) čelovku na helmě, před každou jízdou se ujisti, že ti spolehlivě drží na místě a máš ji v dobrém úhlu.
Zadní světlo by mělo být umístěno na sedlovce tak, aby ho nezakrývalo zadní kolo. Alternativou je umístění světla na zadní stavbu – třeba jak to vymyslela značka Ryder u svého modelu Leve'light 100.
Údržba světel
Jako u jiné eletroniky je dobíjení světel, případně výměna baterií čas od času nutností. LED světla mají dlouhou životnost, ale i tak je dobré párkrát za sezónu zkontrolovat, že správně fungují a nejsou poškozená.
Pokud přijedeš za mokra, světla z kola sundej a vysuš – nedávej je ale na topení nebo jiné horké plochy – můžeš tím poškodit baterii.
Nejčastější chyby při používání světel
Jednou z nejčastějších chyb je špatné nastavení úhlu světla nebo nevhodné umístění na kole, což může způsobit, že tě ostatní účastníci provozu prostě neuvidí. Další častou chybou je spoléhat se na jedno světlo – zejména při delších jízdách je fajn mít i jedno záložní, nebo alespoň náhradní baterie. A vždycky si pohlídej, že je světlo na kole pevně uchycené.
Pět tipů a praxe
- Na kolo vyrážej vždy se světlem. Respektive světly. Nemusíš je použít, ale nikdy nevíš, jaké podmínky nastanou.
- Před každou jízdou zkontroluj, že světla máš nabité a funkční.
- Světla používej pokaždé, když je zhoršená viditelnost – mlha, déšť, západ/východ slunce, šero – prostě nejen za úplné tmy.
- Vždy s sebou na švih ber i vestu s reflexními prvky, která ti při náhlé změně počasí jednak zaručí lepší tepelný komfort, ale hlavně se postará o větší bezpečí.
- Vybírej si takové cyklo oblečení (především jde o část šatníku od pasu dolů) a doplňky, které ti nejen padnou a líbí se ti, ale mají i reflexní prvky.