Gravel Blinduro 2023 očima závodníka
První zářijový víkend patřil už pošesté Gravel Blinduru, největší akce svého druhu v čechách. Dvoudenní závod, kdy je během okruhu rozeseto několik rychlostních zkoušek (RZ). Čas celého okruhu není důležitý, měří se pouze čas v RZ. Závod tedy lze pojmout jako vyjížďku a na krátkých RZ si zazávodit. Okruh včetně profilu je dopředu znám na plánku, ale rozmístění, délka a profil jednotlivých RZ už nikoliv. Start je rozdělen do skupin po cca 20 lidech v pětiminutových intervalech. Zápis do jednotlivých skupin se provádí předem, lze se tedy zapsat do skupiny společně s kamarády a užít si celý víkend na kole spolu. Není však podmínkou absolvovat celý okruh v dané skupince, pořadí skupin se rychle míchá.
Po roce jsem se opět rozhodl postavit se na start tohoto závodu na svém štěrkoletu Qayron One.Dr Q 1X a jak to dopadlo?
Den první
Po pokynu ke startu se vydáváme na okruh, který měřil cca 70km s převýšením lehce nad 1000m. Hned po čtyřech kilometrech na nás čeká překvapení v podobě první RZ. Na jejím startu jsou již závodníci, kterým úplně nevyšla podle jejich představ, ať už vinou pádu, nebo technického problému. To mě trochu vyděsilo a tuto RZ jsem zajel až moc opatrně, rozuměj pomalu. Sjezd po volných kamíncích nebyl na gravelu moc příjemný a následná endurová pasáž hned takhle zkraje dne překvapila. Tato RZ byla sice krátká, ale o to víc intenzivnější. Následovaly RZ, které byly svým profilem a zaměřením spíše tahové, s krátkými výjezdy a sjezdy. Poslední pátá RZ dne byla ryze endurová. Krásná úzká cestička na odkloněném svahu po kořenech. První den zakončuji na 68. místě celkově.
Den druhý
Druhý den se startovalo v opačném pořadí skupin a o hodinu dříve. Okruh druhého dne byl o kousek kratší, měřil cca 60km a převýšení činilo cca 860m. Ještě před startem jsem řešil defekt z předešlého dne, který se projevil až dlouho po dojetí. Z pláště vytahuji velkou dřevěnou třísku a plášť musím zaknotovat. Po startu následoval dlouhý výjezd k první RZ, která trvala bezmála pět minut. Další RZ už byla časově téměř dvojnásobná. Nejdelší RZ byla předposlední devátá. Trvala více jak 10 minut a střídala štěrkové výjezdy a sjezdy, asfaltový sjezd, endurovou pasáž a drncavou pěšinku po louce. Poslední RZ byla co se kvality terénu nejhorší. Opět až endurová RZ vedla přes kořeny v hluboké trávě do cílového lesíka, kde je jelo po kořenech stylem brzda, plyn. Přes prvotní problémy s defektem, noční migrénou a zvracení jsem se posunul na 61. místo celkově.
Celkové hodnocení
Oproti loňskému ročníku, kdy byly všechny RZ dost podobné a byly hlavně o co nejrychlejším vyjetí kopce byla změna ku prospěchu. Byly zábavné a některé i těžké pro spoustu závodníků. Gravel, který neodpustí žádnou chybu mnohdy tancoval po kořenech jako smyslů zbavený. Výhodou byly široké pláště s terénním vzorkem. Lokace závodu je přímo ideální pro gravel. Česká Kanada nabízí mnoho typů povrchů, od prašných cest, lesních cestiček až po endurové pasáže. Dá se tedy vybírat z nespočtu možností. Letos pořadatelé Zdeněk Pól a Michal Prokop trefili bingo. Rozmanitost a obtížnost RZ byla vskutku velká. Jedinou kaňkou této akce je samotné zázemí cyklokempu ve Starém Městě pod Landštejnem. Člověk se tu hned ocitne o pár desetiletí zpět v čase, jen s vysokohorskými cenami a kvalitou, která neodpovídá…