Drážův Qayron One.Dr Q 1X
Ahoj, jmenuju se Tomáš a jsem produkťák Joy.bike. V tomto článku vám popíšu, jak jsem si postavil našeho One.Dra (čti Vandra).
Prvotní výběr byl jednoduchý, chtěl jsem jednoplacku, takže model Q byl jasná volba. Barvu jsem si vybral taky hned a to trochu netradiční s názvem Mustard. Jedná se o hořčicovou barvu, ale na světle září až limetkově. Tato barevná varianta je sériově nabízena na základním modelu, ale v rámci customizace není problém si ji přizpůsobit i k vyššímu modelu.
Takže model a barvu bychom měli. Následoval výběr komponentů, které budou přesně odpovídat mým potřebám. Sériové 11-ti rychlostní GRX doplnil větší převodník Garbaruk se 42 zuby a vodítko s kladkami od stejné firmy. Už na začátku jsem věděl, že budu některé komponenty barevně ladit do fialova. Fialové vodítko doplnily stříbrné kladky pro větší kontrast. Převodník byl dostupný pouze v černé barvě, ale ve výsledku to vůbec nevadí. Naopak.
Největším otazníkem bylo vyřešení pohodlí pro ruce. Nabízely se dvě varianty. První, těžší a dražší byla odpružená gravel vidlice. Tu jsem (zatím) zavrhnul a sáhl po odpruženém představci Redshift ShockStop. Tento představec nabízí až 20mm zdvihu, což je o 10 nebo 20mm (v závislosti na modelu a značce) méně než odpružená vidlice a je o kilo lehčí. Uvnitř představce jsou výměnné elastomery, které se přizpůsobují na váhu jezdce. S tímto komponentem jsem se již setkal a věděl jsem, že funguje velmi dobře, ale stejně jsem byl zvědav na přímou zkušenost z terénu. Musím přiznat, že je potřeba si na chod představce trochu zvyknout, ale to trvá jen chvilku. Žádné nežádoucí houpání se nekoná a při spodním úchopu se ani nehne. Naopak při držení za páky krásně odfiltrovává nerovnosti. Paráda.
Druhým otazníkem byly pláště. Původní 40mm jsem chtěl vyměnit za širší, konkrétně za 43-45mm. No a pak jsem objevil 50mm Venture od WTB s béžovými boky. Trošku jsem se bál většího valivého odporu a toho, že už to bude bajk s beranama. Nakonec to není vůbec špatné. Pláště dokážou jet na asfaltu opravdu rychle a v terénu krásně drží. Bezdušová úprava je samozřejmostí.
Další komponenty jsou téměř sériové. Zapletená kola Mavic Allroad (jo od jistých kolegů pořád slýchám ať pořídím SLka. Moc díky Michale a Jindro. 😃), teleskopická sedlovka Crankbrothers (o ní níže), řidítka. Změnu jsem udělal u sedla. Původní Fizik jsem nahradil WTB Volt, které mám vyzkoušené i na 300km švihu a vím, že mi sedí. Omotávku jsem zvolil Ciclovation Grind Touch v hnědé barvě, která přesně odpovídá odstínu boků plášťů.
Když jsem nakousnul teleskopickou sedlovku, tak musím uznat, že toto byl komponent, který jsem původně vlastně nechtěl. Nakonec jsem jí namontoval s páčkou Wolf Tooth Light Action, která je uchycena u představce. Je tedy jednodušší sedlovku rychle demontovat bez nutnosti narušit omotávku a teleskopku nahradit lehčí, pevnou sedlovkou.
Dalšími doplňky jsou většinou v režii amerického Wolf Toothu. Ocelový košík Morse, rozšiřující ližina B-Rad, fialová objímka sedlovky (ještě není na fotce) a fialové hliníkové šrouby.
Toto kolo jsem stavěl hlavně jako funkční a pohodlné kolo i na “long distance” vyjížďky. Váhu jsem tedy příliš neřešil. Pro ty, co je váha zajímá, se váha tohoto kola zastavila na cca 11,6kg včetně pedálů. Číslo se může zdát na gravel hrozivé, ale pokud bych chtěl gramařit sundám teleskopku, pořídím ty SLka (už je zase zmiňuju, sakra…) a nahodím užší plášťě. Ve výsledku budou tyto úpravy dělat cca 1kg. Pedály ani kliky také nejsou z nejlehčích, takže i tady je prostor k váhové úspoře. Jenže já chci hlavně funkční a pohodlné kolo a o váhu mi moc nejde…
Jízdní dojmy jsou parádní. Tuhé a pevné kolo, které je v terénu pohodlné a na asfaltu se s ním dá svištět s větrem o závod. Teď už zbývá realizovat nějaké delší výlety a buď si potvrdit, nebo vyvrátit mé domněnky při stavbě tohoto kola.
Chceš taky takovou custom stavbu? Není problém, umíme…
Fotky ze stavby
Výpis komponentů
Model | Qayron One.Dr Q 1x |
Velikost | M |
Hmotnost | cca 11,5kg (v závislosti na komponentech) |
Kliky a převodník | Shimano RX600, 175mm, Garbaruk 42z |
Přehazovačka | Shimano RX812, ramínko Garbaruk |
Řazení a brzdové třmeny | Shimano RX600, Shimano GRX RX400 |
Kazeta | Shimano XT M8000, 11-42z |
Řetěz | KMC X11-93 + mazivo Squirt |
Zapletená kola | Mavic Allroad |
Pláště | WTB Venture 700x50 (bezdušové provedení) |
Řidítka | Spec G 31,8 x 440 mm, outsweep 16° |
Omotávka | Ciclovation Grind Touch |
Představec | Redshift ShockStop, 80mm |
Sedlovka | Alu, 30,9/Crankbrothers Highline 3, 100mm |
Páčka sedlovky | WolfTooth LightAction |
Objímka sedlovky | WolfTooth |
Sedlo | WTB Volt |
Košík na láhev | WolfTooth Morse Stainless Steel |
Brašna na nářadí | Fidlock Toolbox Twist |