Jak sestavit kolo z krabice?
Představ si ten okamžik, kdy před tebou leží krabice, v níž se skrývá tvoje nové kolo. Možná cítíš trochu nejistoty, ale především touhu se do toho pustit. Montáž kola z krabice není jen technický úkol; je to i skvělý způsob, jak se s tvým strojem důkladně seznámit. Nemusíš mít strach, s naším návodem to hravě zvládneš.
V jakém stavu posíláme kola?
Před odesláním se každé kolo dostane pod šikovnou ruku našeho mechanika, který kolo prohlédne, seřídí převody a zkontroluje dotažení všech šroubových spojení. Nemusíš se bát, že by ti kolo dorazilo neseřízené. Jeho sestavení pro tebe bude hračka.
Co budeš potřebovat?
Než se pustíš do montáže, je důležité si vše správně připravit. Najdi si klidné místo s dostatkem prostoru, kde budeš mít vše potřebné po ruce.
- sadu inbusů (většinou postačí 4, 5, 6)
- pedálový klíč nebo stranový 15mm klíč pro montáž pedálů
- štípací kleště
- vazelínu na závity pedálů
Jak na to - krok za krokem
Při přebírání krabice od dopravní společnosti zkontroluj, jestli není poškozená. Pak už se můžeš soustředit na samotnou stavbu tvého nového kola.
1. Vyndej kolo z krabice a odstraň z něj obalový materiál. Dej pozor, ať při jeho odstraňování nějakým ostrým předmětem nepoškrábeš rám. Ideálním nástrojem pro odstranění obalového materiálu a stahovacích pásek jsou štípací kleště.
2. Namontuj řidítka. Šrouby v představci dotahuj do kříže, vždy stejnoměrně a s citem. Pokud při dotahování šroubů použiješ velkou sílu, hrozí strhnutí závitu a nevratnému poškození představce. Jestli máš momentový klíč, tak ho použij podle hodnoty utažení, která je uvedena na představci.
Tip: Dej si pozor aby nebyly překroucené hadice a bowdeny.
3. Montáž předního kola. Nejprve vyndej zarážku z brzdového třmenu a poté rovně usaď přední kolo do patek vidlice. V případě, že máš vidlici s pevnou osou našroubuj ji a pevně dotáhni. Jestli máš vidlici pro klasický rychloupínák, tak je postup následující. Otoč rukou maticí na jedné straně rychloupínáku (obvykle na straně bez páčky), aby byla dostatečně utažená. Maticí otáčej jen tak, aby při zavírání páčky bylo cítit odpor, ale ještě jsi páčku dokázal zavřít.
4. Montáž pedálů. Při montáži pedálů mysli na to, že každý pedál má jiný závit. Musíš tedy zjistit, jaký pedál je pravý a jaký levý. Na ose pedálu bývá uvedeno L pro levý a R pro pravý pedál. Pokud na ose není uvedeno žádné písmeno, levý pedál má na ose drážkování. Na závit nanes malou vrstvu vazelíny, aby pedál nezatuhnul v klice a šel bezproblémové vyšroubovat. Nejprve pedál našroubuj rukou a poté jej dotáhni pedálovým nebo stranovým klíčem.
5. Zkušební jízda. Po sestavení kola doporučujeme vyzkoušet funkčnost krátkou projížďkou.
Nastavení výšky sedla
Správné nastavení kola je stejně důležité jako výběr správné velikosti. Jednou z obecných rad je “metoda lehce pokrčené nohy”. Pokud je noha na pedále v dolní úvrati (na 6-ti hodinách) měla by být noha lehce pokrčená.
Na co si dát pozor
Po nasazení předního kola škrtají destičky o kotouč - Brzdový třmen povol pomocí imbusového klíče a třmen vystřeď vůči kotouči. Nejpřesnější je metoda “pohledu skrz třmen” na brzdový kotouč. Imbusové šrouby střídavě utahuj a přitom třmen drž pevně ve vystředěné poloze.
Řazení nebo přehazovačka nefunguje tak, jak by měla - I když všechna kola kontroluje náš zkušený mechanik, tak se může stát, že během prvních jízd si lanka i bowdeny tzv. sednou a řazení není přesné. Návod jak si seřídit přehazovačku najdeš v tomto článku.
Správná montáž pedálů - Je opravdu důležité namontovat správně pedály a pečlivě je utáhnout. Pokud by ses pokoušel/a namontovat pedál na opačnou stranu než na jaký je určený, tak nenávratně poškodíš závit v klice.
Nezapomeň na garanční prohlídku
K novému kolu od nás dostaneš garanční prohlídku zdarma. Tuto prohlídku je třeba absolvovat po ujetí 100-150km nebo po 2 měsících od nákupu kola, podle toho co nastane dříve. Během tohoto poprodejního servisu náš mechanik zkontroluje spoje, funkčnost převodů tak, aby tvé kolo šlapalo jako hodinky.
Na garanční prohlídku se objednej na tomto telefonním čísle 732 426 731