Jak vybrat gravel kolo – průvodce výběrem
Univerzálnost, odolnost, pohodlí – to jsou hlavní tři přednosti štěrkoletů neboli gravel kol, které jsou stále populárnější. Čím se liší gravel oproti klasickým silničním a horským kolům? Jaká jsou jeho specifika a podle čeho si štěrkolet vybrat? Na to všechno – a na mnohem více – najdeš níže odpověď.
Jaké jsou rozdíly mezi gravel, silničním, cyklokrosovým a horským kolem?
Než se dostaneme ke specifikům a výhodám samotných gravelů, je důležité zmínit, z čeho vychází – silničních a horských kol.
Silniční stejně jako horská kola se řadí do mnoha kategorií. Triatlonové a časovkářské speciály, závodní aero kola i endurance silničky s uvolněnější geometrií. Právě ty umožňují využít širší pláště (některé až 36 mm) anebo připnout k rámu doplňky, jako jsou blatníky nebo brašny. Jsou proto vhodná nejen na dlouhé jízdy, ale i na úseky s horším asfaltem, případně na opatrnější jízdu pro přejezdy přes šotolinové úseky.
Vizuálně i technicky nejblíže k jízdě v terénu z kol s berany mají cyklokrosové speciály. Ty jsou ovšem maximálně přizpůsobeny na závodění – sportovní geometrií a absencí čehokoliv, co zbytečně přidává na váze. Nenajdeš na nich proto žádné navářky na doplňky jako na silničních endurance modelech. Zkrátka se u nich hledí jen a pouze na výkon. Zároveň cyklokrosová kola umožňují vozit pláště o maximální šířce 35 mm (standard UCI), přičemž běžná šířka plášťů je 33 mm s agresivním vzorkem pro dobrou trakci v nepříznivých podmínkách.
Štěrkolety mají k MTB blíž, než se ti na první (i druhý) pohled může zdát. Buď se jejich technickými vychytávkami inspirovaly, anebo si z nich rovnou některé zkopírovaly. Jako příklad uveďme sady řazení, u nichž je kromě speciálních řad stále běžnější, že výrobci své gravely osazují také regulérními MTB sadami. Dalším příkladem můžou být teleskopické sedlovky anebo speciálně na gravel upravené odpružené vidlice.
5 charakteristik gravelu – a důvodů, proč je tak populární
Univerzálnost
Tam, kde se zastaví silnička kvůli terénu, na gravelu můžeš směle pokračovat. A tam, kde se na MTB trápíš kvůli jeho váze, valivému odporu nebo aerodynamice, gravel v mžiku přejede. Samozřejmě gravel nikdy nebude z podstaty věci tak rychlý jako závodní silničky, ani tak odolný jako enduro nebo sjezďák. Pokud ale jsi jezdcem pohybujícím se mezi těmito dvěma póly, třeba budeš dalším, který postupně nejvíce času bude místo svého silničního nebo horského kola trávit na univerzálním gravelu.
Praktičnost
Brašny, blatníky, nosiče, dodatečné bidony… U většiny gravel kol nenajdeš jen navářky na dva bidony, jak tomu bývá u silničních anebo sportovně zaměřených horských kol. Počítá se u nich, že se s nimi vydáš i na několikadenní jízdu, během které budeš muset vézt většinu věcí s sebou. Proto mají na rámu a vidlici další navářky.
Odolnost a stabilita
Vychází především z možnosti obutí štěrkoletů do plášťů, které se svou šířkou a vzorkem blíží pláštům na MTB. Nezapomínejme ale ani na řazení, které je přizpůsobené do náročnějších podmínek (více o něm se dočteš dál v článku), nebo na gravel řidítka, která jsou širší než běžná silniční pro lepší ovladatelnost v terénu.
Navíc je stále běžnější, že gravel kola využívají určité druhy speciálního odpružení. Můžou to být specifické (odpružené gravel) vidlice – např. Rock Shox Rudy, odpružení zadní stavby anebo prosté využívání vlastností použitých materiálů komponentů, které mírní vibrace (pevná karbonová vidlice, řidítka, sedlovka, rám).
Pohodlí
Co je výsledkem nejrůznějších druhů odpružení a uvolněnější jízdní pozici jednak díky krátkému představci a rámu (minimálně kratšímu oproti běžným silničkám), a zároveň zvýšenému středu kola? Je to stroj stvořený pro několikahodinové jízdy. Své pohodlí dále můžeš zvýšit širšími plášti, které pomáhají tlumit nerovnosti. A navíc ti jejich dezén dá v terénu nebo za mokra více jistoty.
Přizpůsobivost
Jak už je patrné, gravel kola se dají perfektně přizpůsobit na téměř každý typ terénu i způsob jízdy. Kromě plášťů se u gravel kol dá experimentovat s typem řazení – kromě gravel řad (nejčastěji Shimano GRX (DI2) a SRAM (...) XPLR AXS) není štěrkolet problém vybavit i řazení s převody 10/11–50/51/52 (vždy v kombinaci se systémem 1x), se kterým – i bez formy nebo pořádně naložený – zdoláš lecjaké stoupání. Navíc díky navářkám můžeš gravel rychle přizpůsobovat přesně na jízdu, na kterou se chystáš.
Je důležité zároveň zmínit, že…
V samotné kategorii gravel biků nenajdeš pouze jeden typ. Stejně jako horských kol, tak i , gravelů existuje hned několik druhů.
Například u gravelů určených pro závodění se (podobně jako u cyklokrosek) hledí na každý gram a aerodynamiku. Z toho důvodu je u těchto typů štěrkoletů běžné zmenšení prostoru ve vidlici i rámu, a tak se do něj nevlezou široké pláště (45 a víc mm).
Naopak na robustní (bikepackingové) gravely obuješ až 50mm pláště a přidáš na ně díky řadě navářek i spoustu příslušenství.
A nezapomeňme taky zmínit existenci e-gravelů, tedy gravelů s (menší) baterií, (menším) motorem, které můžou třeba starším cyklistům otevřít další možnosti poznávání.
TIP: Pro perfketní zážitek z jízdy se bez kvalitního sedla neobejdeš. Zjisti, jak ho vybrat a jak se vyvarovat bolesti zadku
Jak vybrat správnou geometrii a velikost rámu?
Aby byla gravel kola pohodlná a stabilní i na rozbité silnici, šotolině nebo v lese, mají delší rozvor než většina klasických silniček. Zároveň je snížený stack (vzdálenost středu a horní konec hlavové trubky).
Pokud chceš jezdit v lehčím terénu, nechceš jezdit výkonnostně a chceš si jízdu maximální užít, doporučujeme zvolit kratší geometrii rámu. Delší geometrie umožňuje sportovnější, aerodynamičtější posed, a je tak vhodná pro ty, kteří na gravelu chtějí jezdit výkonostně, nebo na něm dokonce závodit.
TIP: Chceš na kole zhubnout? Poradíme ti, jak na to!
Výběr správné velikosti gravel kola
Nejlépe uděláš, když si konkrétní typ gravelu, který máš vyhlídnutý, osobně vyzkoušíš. Pokud k tomu nemáš příležitost, doporučujeme se přesně změřit – zásadní je celková výška a výška od země ke tvému rozkroku. Často se u gravelů používá stejné značení velikostí v centimetrech jako u silniček. Značí výšku sedlové trubky. Stejně tak se u nich objevuje „virtuální“ velikost, kdy reálná délka sedlovky neodpovídá číslování. Je to pro dosažení slopingu horní rámovky (tzn. že není vodorovná) a pro lepší manévrovatelnost v terénu. Více o tom, jak vybrat správnou velikost kola, zjistíš v tomhle článku.
Materiály rámu gravelu – jaké jsou a který si vybrat?
Rám je nejdůležitějším dílem celého kola a nejvíce ovlivňuje, jak se na něm cítíš. Kromě geometrie je rozhodujícím faktorem materiál. Z jakých si můžeš u gravel kol vybrat?
Hliníkové slitiny
Hliník je lehký a cenově velmi dostupný materiál, který se díky tomu využívá u základních modelů gravel kol. Pokud chceš s gravelem začít a nechceš do něj investovat okamžitě horentní sumu, je hliníkový rám dobrou volbou.
Ocel
Ocel díky své pevnosti a schopnosti snášet nerovnosti terénu v minulosti patřila mezi nejčastější materiály pro výrobu rámu kol. Dnes ji především kvůli dostupnosti a ceně nahradil hliník. Ocel je v porování s hliníkem těžší, ale zato pevnější a odolnější. S ocelovými rámy se nejčastěji setkáš u kol určenými na bikepacking.
Uhlík (Karbon)
Karbon je nejčastěji využívaným materiálem pro výrobu závodních rámů především díky nízké váze a mimořádné tuhosti. Skvěle pohlcuje nerovnosti, a proto ho výrobci využívají i pro výrobu dalších (téměř všech možných) cyklo komponentů – sedlovek, řidítek, klik, ráfků, nábojů…). Má ovšem i své „ale“.
První z nich je vysoká pořizovací cena – někteří výrobci proto kola s karbonovým rámem vybavují horšími komponenty, které cenu karbonu kompenzují. Druhé „ale“ spočívá v nákladnější opravě karbonových rámů oproti těm hliníkovým.
Titan
Materiál pro fajnšmekry, kteří chtějí jedno kolo do konce života. Nenajdeš na něm prakticky chyby – je lehký, pevný, odolný a zároveň jsou rámy z titanu velmi pohodlné. Je ale ještě dražší než karbon, proto se připrav za takové kolo dát šestimístnou částku.
Jaké vybrat pláště pro gravel kolo?
Gravely jsou mimořádně univerzální stroje, což jasně dokazuje množství plášťů, které na ně můžeš nasadit. Dej si zároveň pozor, jaký typ kol na svém gravelu vozíš. Kola s velikostí 650b (ekvivalent 27,5") jsou využívaná pro gravel biky do terénu a svými vlastnostmi jsou téměř srovnatelná s horskými koly. Rozšířenější variantou kol na štěrkoletech jsou ale kola velikosti 700c (ekvivalent 29"), která díky setrvačnosti lépe přejíždějí přes nerovnost,i a jsou tak vhodná pro rychlejší švihy.
Jakou vybrat šířku plášťů?
Spodní hranice šířky plášťů prakticky neexistuje. Nic ti nebrání gravel používat jako silničku a dát na ně pro to určené pláště o šířce třeba 25, 28 nebo 32 mm.
Pokud chceš občas vyjet ze silnice na polňačku anebo do lehkého terénu, doporučujeme využít pláště o šířce 36–42 mm. A jestli chceš mít ultimátní stroj připravený na vše, co tě na silnicích, polních, lesních i horských cestách a stezkách potká, využij 42–50 mm široké pláště.
Před jejich pořízením si ale nezapomeň zkontrolovat, že se ti do vidlice a do zadní stavby vejdou (a to případně i s blatníky nebo jiným příslušenstvím). Pokud nedokážeš zjistit, jakou propustnost pláštů tvého kola máš, doporučujeme se řídit pravidlem, že na nejužším místě mezi pláštěm a vidlicí/rámem kola by nemělo být méně než 3–5 mm.
TIP: Pokud nemáš hluboko do kapsy můžeš mít více sad zaplatených kol a střídat je na gravelu podle toho, kam se chystáš.
Jaký zvolit vzorek pláště?
Šířka pláště je důležitá nejen pro stabilitu kola za jízdy, ale i pro tlumení nerovností. Kromě šířky by ses ale měl zaměřit i na vzorek plášťů. Pokud častěji jezdíš na silnicích, doporučujeme vybrat hladší vzorek, který na bocích může mít výstupky pro to, aby lépe držel v zatáčkách nebo v lehkém terénu. Jestli ale chceš na gravelu jezdit hlavně v terénu, jsou pro tebe agresivnější vzorky plášťů jasnou volbou.
TIP: Jak se v pláštích na kolo vyznat a vybrat ty správné ti vysvětlíme v tomhle článku.
Jaký vybrat převodový systém na gravel?
Štěrkolety se osazují dvěma typy převodových systémů – jedno a dvoupřevodníkovým systémem. Každý má své plusy a mínusy.
Jednopřevodníkový systém je lehčí, jednodušší na údržbu a servis a je odolnější do techničtějšího terénu i díky zadní přehazovčce se spojkou, která udržuje napnutý řetěz. Musíš se ale sžít s tím, že na rovinkách nebo ve sjezdech neušlapeš tak vysoké rychlosti, jako u dvouplacky. Samozřejmě, můžeš si pořídit placku s daleko více zuby, než gravel kola se systém 1x11/12 z výroby mají, snížený rozsah převodů ale budeš muset kompenzovat (především ve stoupáních) svými fyzickými schopnostmi.
Dvoupřevodníkový systém nabízí širší rozsah převodů, který se přibližuje silničním sadám. Nevýhodou tohoto systému je vyšší váha a náročnější údržba a servis, který bývá s jízdou v terénu častější.
Jaké brzdové systémy jsou pro gravel nejlepší?
99,9 % všech gravelů – a to i z druhé ruky – je vybavená kotoučovými brzdami. Ráfkové brzdy jednoduše na gravely nepatří – ani z melancholie.
U nejnižší cenové kategorie gravel biků se můžeš setkat s mechanickými kotoučovými brzdami, které ale nedosahují takového výkonu jako hydraulické. Ty kromě výkonu umožňují i přesnější nastavení podle vlastních preferencí a jsou odolnější, tudíž i vhodnější do náročnějších podmínek.
Rozhodně doporučujeme na brzdách nešetřit a investovat do nich. Je to vždycky lepší, než si namlouvat, že „já silné brzdy přece nepotřebuju, když jezdím po rovině“ – nikdy nevíš, co tě kde potká a jak rychlý a silný brzdný účinek budeš potřebovat. Jsou si toho vědomi i samotní výrobci gravelů, kteří na řadu modelů používají brzdy vycházející z MTB nebo destičky s chladičem.
Jaké doplňky můžeš na gravel kolo namontovat?
Jak už jsme uvedli dříve, většina gravelů disponuje více navářkami než běžné silniční nebo horská kola. Zpravidla na ně můžeš nasadit:
- nosiče a brašny – z boku vidlice, na řidítka, na rám nebo do něj, , za sedlovku;
- blatníky – mnoho gravel kol má skryté navářky na blatníky;
- dodatečné držáky na bidony – kromě dvou klasických můžeš držáky umístit u některých kol i pod rám nebo na vidlici.
TIP: Vybíráš brašnu, cyklo batoh nebo jiné příslušenství? Podívej se na náš výběr top cyklistických značek.
Cenové kategorie gravel kol – co která nabízí?
Gravel kola seženeš už od 20 tisíc, ale taky za více než čtvrt milionu. Co od jednotlivých kategorií můžeš očekávat?
Nejlevnější gravely (kolem 20 000 Kč) jsou vhodné pro rekreační jezdce, kteří se cyklistice nevěnují tolik. Rámy v této kategorii bývají hliníkové a komponenty jsou z (nej)nižších řad. Namísto pevných os jsou často použité rychloupínáky a pokud má kolo karbonovou vidlici pomáhající eliminovat nerovnosti (výjimečně), je to vykoupeno například mechanickými brzdami nebo silničními sadami řazení.
Se zvyšující se cenou (20 až 50 000 Kč) jsou gravely osazované kvalitnějšími komponenty. Rámy jsou stále většinou z hliníkových slitin, ale i v této kategorii lze najít štěrkolety s ocelovými rámy (jako je např. Qayron One.Dr CrMo). Kola z této kategorie jsou vhodná pro aktivnější jezdce, kteří na nich plánují jezdit každou volnou chvíli.
Gravely nad 50 000 Kč jsou ideální volbou pro výkonnostně zaměřené cyklisty. Nabízejí špičkové komponenty a váhu srovnatelnou se silničními koly. S přibývající cenou hliník nahrazuje uhlík – a to nejen v rámu, ale i v sedlovce, řídítkách nebo dokonce ráfcích – stejně tak místo mechanického řazení najdeš na kole to elektronické.
TIP: Podívej se na všechny zástupce zmíněných kategorií zblízka – prohlédni si naši nabídku gravelů
Jak správně udržovat gravel kolo?
U gravel kola platí ty stejná doporučení, jako u všech jiných typů kol. Pravidelný servis ti zajistí, že ti bude sloužit štěrkolet dlouho a bez větších komplikací.
Pravidelný servis by měl zahrnovat:
- Čištění – a to především pohonu, na kterém bys neměl nechávat zaschlý bordel
- Mazání – řetěz bys měl udržovat čistý a permanentně namazaný
- Kontrolu plášťů – pláště udržuj nafoukané a kontroluj jejich opotřebení
- Kontrolu brzd – lanka, destičky i kotouče by měly být v bezvadném stavu
Zároveň doporučujeme alespoň jednou ročně navštívit specializovaný servis, který ti kolo detailně prohlédne, seřídí, vyčistí a doporučí ti další nutné servisní kroky.
TIP: Nauč se krok za krokem, jak na údržbu svého kola
Gravel kolo je univerzální pracant, který ti umožní objevovat svět bez omezení. Ať bude gravel tvoje vůbec první kolo, anebo jen další přírůstek do flotily, při správném výběru a důsledné péči ti garantujeme, že tě na něm každá jízda bude bavit klidně i tisíce kilometrů.